به گزارش اکونا پرس،

به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، این پروژه‌ها شامل سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳، طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان و خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ است که سرمایه‌گذاری آنها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. اجرای این پروژه‌ها به ترتیب ۱۰۶ ، ۱۴۵ و ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه داشته‌ است.

 طرح مهم سازه کنترلی بین چاه نیمه یک و سه در کنار طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ سیستان در شهرستان زابل بعد از سیلاب‌های وسیع سال گذشته به اجرا درآمد و اجرای این طرح سبب شد سیلاب‌های این منطقه در سال جاری به خوبی مدیریت شده و این سیلاب‌ها به سمت هامون هیرمند هدایت شوند.

 پروژه دیگر، طرح خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ هم از سال ۸۹ عملیات احداث آن آغاز شده که اجرای این طرح برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی در شهرستان‌های زابل، هامون و نیمروز سودمند است.

 بنا بر این گزارش، دو پروژه سازه کنترلی بین چاه‌نیمه یک و سه و خروجی مستقل چاه نیمه چهارم، در شهرستان زهک با هدف تامین بهینه آب آشامیدنی شهرها و روستاها، رفع مشکلات آبرسانی در برخی مناطق و البته جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی نیز به بهره‌برداری رسید.

این گزارش حاکی است، در مجموع بهبود وضعیت آب آشامیدنی شهری و روستایی، جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی،‌ مدیریت تبخیر در چاه‌نیمه‌ها، کنترل سیلاب‌های رودخانه سیستان و اشتغال ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم از مهم‌ترین اهداف وزارت نیرو برای اجرای این پروژه‌هاست.

اهمیت طرح‌های وزارت نیرو در تامین آب شرب و کشاورزی برای سیستان و بلوچستان

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران اجرای این سه پروژه مهم، گفت: به درگاه خداوند شکرگزاری می‌کنیم که نعمت آب را برای مردم کشور ما در این دو سال اخیر با رحمت بیشتری نازل کرد و الحمدالله این رحمت خداوند باعث یک حرکت و توسعه بسیار مناسب در سطح کشور و مخصوصا دشت سیستان خواهد بود؛ دشتی که از دیرباز تامین کننده نیازمندی‌های مواد غذایی نه تنها آن منطقه بلکه بخش بزرگی از کشور بوده است. رئیس‌جمهور گفت: طرح‌های وزارت نیرو با توجه اینکه آب شرب بخش بزرگی از مردم این استان از زاهدان و زابل و زهک و هیرمند و همچنین 930 روستای منطقه را تامین می‌کند طرح‌های مهم و بزرگی برای ما است.

رئیس جمهور افزود: این سه پروژه بخش آب بسیار برای ما اهمیت دارد بویژه اینکه آب شرب بخش بزرگی از مردم این استان از زاهدان و زابل و زهک و هیرمند و همچنین 930 روستای منطقه را تامین می‌کند و از این نظر، طرح‌هایی مهم و بزرگ برای ما است.

دکتر روحانی با اشاره به اجرای این سه طرح با هزینه 356 میلیارد تومان، اظهارداشت: مسئله دوم اینکه گفته شد 60 درصد آب کشاورزی 46 هزار هکتار اراضی استان در چاه‌نیمه چهارم تامین می‌شود و این طرح هم خیلی مهم است و طرح سوم نیز طرح امنیتی و هم طرح توسعه‌ای است؛ برای اینکه لایروبی این مسیل‌ها و رودخانه‌ها باعث می‌شود که مردم ما هنگام وقوع سیلاب‌ها در خطر نباشند و از سوی دیگر از این سیلاب‌ها به خوبی استفاده و بهره‌برداری شود.

رئیس جمهور در پایان، دستور افتتاح این سه طرح در حوزه وزارت نیرو را صادر کرد.

وزیر نیرو:

جبران حدود یک میلیارد متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی در کشور

وزیر نیرو گفت: پنج میلیارد و 800 میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی در کشور داریم که در دو سال اخیر حدود یک میلیارد متر مکعب از این میزان کسری جبران شده است.

«رضا اردکانیان» اظهار داشت: از مجموع یک هزار و 700 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در جهان حدود 300 میلیون هکتار مربوط به اراضی آبی بوده که این میزان غذای بیش از 40 درصد جمعیت را تامین می‌کند و مواد غذایی از این طریق قطعا" به شکل مناسب‌تری فراهم می‌شود.

 ایران در رده پنجم جهان در برخورداری از اراضی آبی

وی با بیان این که کشور ما جزو کشورهایی است که اراضی آبی قابل ملاحظه‌ای دارد خاطرنشان کرد: ایران بعد از چین، هند، ایالات متحده و پاکستان با 8 میلیون و 460 هزار هکتار اراضی آبی در رده پنجم جهان قرار دارد؛ این بدان معناست که در دنیا برای هر یک هزار نفر به طور متوسط 40 هکتار اراضی آبی وجود دارد که این رقم در کشور ما حدود یکصد هکتار است.

 ظرفیت‌های بالقوه آب و خاک در کشور

اردکانیان همچنین گفت: ظرفیت‌های بالقوه آب و خاک در کشور ما و موقعیت کنترل و مهار آب‌ها در وضعیت خوبی است و آنچه می‌ماند این که نه تنها برای جمعیت فعلی که بیش از آن هم با اتخاذ روش‌های صحیح در آبیاری و همچنین الگوهای مناسب در کشت، محصول خشک بیشتری را بتوانیم فراهم کنیم.

 آبگیری 40 تا 100 درصدی تالاب‌های اصلی کشور

وزیر نیرو در عین حال یادآوری کرد: از مجموع 150 تالاب کشور، 50 تالاب اصلی و مهم از 40 تا 100 درصد آبگیری شده‌اند.

اردکانیان افزود: مجموع ظرفیت شبکه‌های آبیاری و زهکشی کشور هم دو میلیون و 800 هزار هکتار است که در زمان حاضر حدود دو میلیون و 400 هزار هکتار اراضی دارای شبکه آبیاری و زهکشی است.