به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از شاپا،از مجموعه صنعت نفت، پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» تا پیمانکاران کوچک و بزرگ سازنده این پالایشگاه میعانات گازی و چهره‌های سیاسی و دولتی هر یک می‌خواهند سهمی از این موفقیت بزرگ را به نام خود سند بزنند اما واقعیت غیرقابل انکار آن است که در کنار تمامی تحلیل‌های فنی، سیاسی و بین‌المللی که درباره صادرات بنزین ایرانی به ونزوئلا مطرح می‌شود باید سهمی قابل توجه برای پتروشیمی «بندرامام» کنار بگذارید.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید بنزین ایران به مدد بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس از مرز 110 میلیون لیتر در روز گذشته است اما در کنار افزایش ظرفیت تولید این فرآورده استراتژیک نفتی، عرضه محصول ارزشمند MTBE (متیل‌ ترشری بوتیل اتر) به‌عنوان اکتان‌افزا هم سهمی غیرقابل انکار در افزایش تولید بنزین با اکتان بالای پالایشگاه‌های قدیمی نفت کشور بازی می‌کند.

آمارهای رسمی پتروشیمی بندرامام نشان می‌دهد که پارسال تولید محصول MTBE جهشی 22 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال 97 داشته است. این مجتمع پتروشیمیایی از ظرفیت تولید سالانه حدود 500 هزار تن MTBE برخوردار بوده و بد نیست بدانید که ظرفیت تولید این واحد به مدد برجام و مشارکت شرکت «یو.او.پی» سال 97 افزایشی دو برابری داشته و از حدود 800 به 1500 تن در روز افزایش یافته است.

ثبت رکورد جدید تولید MTBE در پتروشیمی بندرامام خبری خوش برای صنعت پالایش نفت در شرایط تحریم بوده زیرا افزایش تولید این محصول هم زمینه افزایش تولید بنزین با اکتان بالا را فراهم می‌کند و هم مسیر صادرات بنزین به ونزوئلا و احتمالا در آینده بازارهای جدید را هموارتر و کم ریسک‌تر خواهد کرد. فراموش نکنیم روزهایی را که همین پتروشیمی یکی از تولیدکنندگان بنزین در شرایط تحریم هسته‌ای بود اما امروز زمینه‌ساز افزایش تولید بنزین در شرایط تحریم غیرقانونی آمریکا شده است.