به گزارش اکونا پرس،

«رضا اردکانیان» اظهار داشت: پیک یا اوج بار به طور متوسط در 10 سال قبل از سال گذشته، هر سال نسبت به تابستان سال قبل آن، حدود 5.2 درصد رشد داشته است که از دو سال پیش با همکاری مردم در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، صنعت و کشاورزی مدیریت مصرف آغاز شد؛ به نحوی که بتوانیم این اوج بار را بدون ایجاد خدشه برای تولید انرژی و عرضه آن کاهش دهیم. وی افزود: خوشبختانه در نخستین سال این تمرین، 5.2 درصد به 2.98 درصد کاهش یافت و پارسال رکورد بسیار دلچسبی داشتیم و اوج بار نسبت به سال قبل فقط یک درصد افزایش پیدا کرد.

کاهش 3 هزار و 874 مگاواتی برق در سال گذشته

اردکانیان اضافه کرد: سال گذشته با مدیریت مصرف توانستیم 3 هزار و 874  مگاوات اوج بار را کاهش دهیم و این سرمایه گذاری زیادی را به نفع صنعت برق کاهش داد که اگر می‌خواستیم این میزان اوج بار را داشته باشیم باید 5 هزار مگاوات نیروگاه می‌ساختیم و رقم بسیار وسیعی از منابع باید صرف می‌شد.

وی گفت: اما امسال شرایط متفاوت است؛ هم گرما زودتر شروع شده و این گرما هم گرمای پایداری است و این اثر چشمگیری روی مصرف گذاشته است.

وزیر نیرو گفت: اکنون قیمت تعرفه فروش برق ما به طور متوسط بدون احتساب هزینه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها، حدود 50 درصد قیمت تمام شده است.

 

رضا اردکانیان اظهار داشت: امسال تولید و مصرف برق در روز 17 خرداد به 53 هزار و 631 مگاوات رسید ، پیش بینی ما این است که با کمک مردم در بخش‌های مختلف که نام آن را مدیریت مصرف می‌گذاریم اوج بار ما به 58 هزار و 300 مگاوات برسد.

اردکانیان گفت: آمادگی ما هم برای عرضه این مقدار و این که خاموشی نداشته باشیم در این حد است. اگر مدیریت مصرف اعمال نشود با این روند و گرما، پیک مصرف ما از 60 هزار مگاوات هم تجاوز پیدا کرده و ناچار به خاموشی برنامه ریزی شده خواهیم بود که انشاءالله به این نقطه نخواهیم رسید.

 ظرفیت اسمی تولید 83 هزار و 350 مگاواتی در کشور

اردکانیان ظرفیت اسمی تولید برق در کشور را 83 هزار و 350 مگاوات اعلام کرد و درباره اختلاف ظرفیت تولید و میزان مصرف گفت:  از این رقم، حدود 70 هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی هستند. این نیروگاه‌های حرارتی گازی به ازای افزایش هر یک درجه سانتی‌گراد دمای بالای 15 درجه ، حدود هفت دهم درصد و به ازای هر صد متر ارتفاع از سطح دریا هم یک درصد افت توان تولید دارند.

وی نمونه داد: ظرفیت اسمی یک نیروگاه گازی 160 مگاواتی در تهران در تابستان با دمای 40 درجه سانتی‌گراد و ارتفاع 1300 متر از سطح دریا بیش از 30.5 درصد کاهش پیدا می کند و به 111 مگاوات می‌رسد. با در نظر گرفتن تمام موارد موثر در کاهش توان تولید، از 70 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی 49 هزار مگاوات ظرفیت عملی است که در دسترس خواهد بود.

اردکانیان گفت: البته ظرفیت برق آبی ها را هم داریم که ظرفیت عملی قابل اتکای این نیروگاه‌ها 9 هزار مگاوات است که در مجموع با احتساب توان نیروگاه‌های حرارتی به 58 هزار مگاوات رسیده و به این رقم توان نیروگاه اتمی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم اضافه می‌شود.

وزیر نیرو گفت: بخش اول مسئله غیزانیه حل شده و بخش کامل و دائم آن هم همانطور که اعلام شده تا پایان تابستان به انتها می‌رسد.

رضا اردکانیان با بیان اینکه در سال 57 فقط 12 درصد جمعیت روستایی ما بهره‌مند از دسترسی به آب بوده است، گفت: تلاشی که فارغ از این دولت و آن دولت، در این چهار دهه در این دو عرصه انجام شده مثال‌زدنی و در دنیا قابل عرضه است.

وی در رابطه با برنامه‌های وزارت نیرو در سال جهش تولید گفت: پارسال پویشی را با عنوان #هرهفته_الف_ب_ایران آغاز کردیم؛ با این تلقی که آب و برق زیربنای توسعه، عمران و تولید هستند، این پویش در نیمه دوم سال 227 پروژه را در بخش‌های آب، برق و فاضلاب با سرمایه‌گذاری 33 هزار میلیارد تومان در همه استان‌های کشور به ثمر رساند.

وزیر نیرو اظهار کرد: این نقطه اتکایی برای ما شد که امسال هم این پویش را به مناسبت جهش تولید ادامه دهیم که شامل دو بخش "ساخت و سازها" و "ساز و کارها"ست.

اردکانیان توضیح داد: در بخش ساخت و سازها، 250 طرح را تا پایان سال با سرمایه‌گذاری 50 هزار میلیارد تومان در 31 استان کشور به بهره‌برداری خواهیم رساند؛ به این معنا که 9 سد در هشت استان بهره‌برداری و 9 سد دیگر آبگیری می‌شود و 54 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی به ثمر می‌رسد.