به گزارش اکونا پرس،
به نقل از دفتر روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ برق و انرژی صبا- محسن امیری در نشست خبری خود با اشاره به شکل گیری هلدینگ برق و انرژی صبا در سال ۱۳۸۴ با هدف هم افزایی با دولت برای کمک به تولید برق در کشور، درخصوص سرمایه گذاری‌های آتی این هلدینگ اظهار کرد: بنیاد مستضعفان از سال ۸۴، ۳ نیروگاه را مستقلا احداث کرده و ۳ نیروگاه دیگر را نیز از طریق سازمان خصوصی سازی از دولت خریداری کرده است.

به گفته امیری در حال حاضر هلدینگ برق صبا هیچ بدهی بابت خرید نیروگاه به سازمان خصوصی سازی ندارد.

سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان در صنعت نیروگاهی

در برنامه ۵ ساله پیشِ رو و تا سال ۱۴۰۳، بنیاد مستضعفان در صنعت برق ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری  خواهد کرد و با این سرمایه گذاری، بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید برق و تزریق آن به شبکه سراسری اضافه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: درسال‌های ۹۸ و ۹۹، بنیاد مستضعفان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث واحد یک و ۲ گازی فاز نخست نیروگاه خرم آباد هزینه کرده است و ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای راه اندازی واحد بخار در نیروگاه‌های خرمشهر و خرم آباد تأمین خواهد کرد و ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر در سال‌های ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ هزینه خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا اظهار داشت: احداث سه واحد بخار نیروگاهی خرمشهر، احداث نیروگاه بندرعباس و فاز دوم نیروگاهی خرم آباد از دیگر موارد سرمایه گذاری بنیاد در صنعت برق است.

تحویل ۳.۱ میلیون مگاووات برق به شبکه سراسری

امیری با اشاره به پیک مصرف برق همزمان با نزدیک شدن به اوج گرما در سال جاری گفت: ۲ روز پیش کشور در پیک مصرف، عدد ۵۱ هزار و ۴۲۰ مگاوات برق را ثبت کرد، که از این میزان، بنیاد مستضعفان معادل ۵ درصد نیاز کشور در پیک مصرف را تامین کرد.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا خاطرنشان کرد: هلدینگ برق صبا وابسته به بنیاد مستضعفان از ابتدای سال جاری بیش از ۳ میلیون و ۱۴۰ هزار مگاووات برق را تولید و به شبکه سراسری برق تحویل داده است.

برنامه‌ای برای خرید نیروگاه جدید نداریم

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان هیچ برنامه‌ای برای خرید نیروگاه ندارد و سرمایه گذاری هایش را در جهت احداث نیروگاه جدید متمرکز خواهد کرد، گفت: یکی از برنامه‌های این هلدینگ برای احداث نیروگاه‌های جدید، احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برای صرفه جویی در مصرف انرژی است؛ همچنین در بخش احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس نیز تا پایان امسال، ۴۰ مگاوات نیروگاه‌های مقیاس کوچک در استان هرمزگان به بهره برداری خواهد رسید.امیری در ادامه این نشست با اشاره به تعمیرات اساسی برخی از نیروگاه‌های زیرمجموعه این هلدینگ برای آماده سازی آن‌ها به منظور تولید حداکثری برای پیک مصرف اضافه کرد: با تدابیر خاص در دوران شیوع کرونا تعمیرات به موقع نیروگاه‌ها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ به خوبی انجام شد.

۲۰ درصد نیروگاه‌های کشور مستهلک‌اند/ تلاش بنیاد مستضعفان برای خودکفایی در صنعت نیروگاهی

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا با بیان این که ۲۰ درصد نیروگاه‌های ما در کشور مستهلک هستند گفت: بی قید و شرط باید سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی داشته باشیم و طبق اعلام وزارت نیرو تا سال ۱۴۰۰ باید تولید برق در کشور به ۱۰۰ هزار مگاوات ارتقاء یابد.

وی با اشاره به تلاش بنیاد مستضعفان برای خودکفایی در تعمیرات اساسی نیروگاه‌های در اختیارش گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی بنیاد مستضعفان، علاوه بر کمک به دولت برای تولید برق و انرژی، خودکفایی کشور و صرفه جویی در هزینه‌های ارزی است و بر همین اساس با مشارکت شرکت مپنا موفق شدیم برای نخستین بار در کشور پره‌های توربین‌های نیروگاه قم را که در گذشته از خارج وارد می‌شد، در داخل تولید کنیم و صرفه جویی ارزی ۲۵ میلیون یورویی را رقم بزنیم.

تمام نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان تا پایان سال بورسی می‌شوند

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره سیاست بنیاد مستضعفان برای ورود نیروگاه‌های این بنیاد در بازار سرمایه گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، تمامی نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان در بورس عرضه می‌شوند و علاوه بر این نیروگاه‌ها نیز، هلدینگ برق و انرژی صبا نیز در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.