به گزارش اکونا پرس،

به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" روز پنجشنبه در هفته پانزدهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در آئین افتتاح پروژه‌های بزرگ توسعه آب و خاک در استان‌های کرمانشاه و ایلام که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: طرح مهم امروز، طرح توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی کشور است. شاید به جرات بشود گفت که ایران در روی نقشه جغرافیا از حیث تنوع مسایل آب‌های مرزی و حوضه‌های آبریز مشترک مزیت منحصر به فردی دارد.

وی ادامه داد: ما 12 استان مرزی دارای مرز خشکی و 48 روردخانه مرزی داریم که حدود 40 رودخانه منشا داخلی دارند و از داخل کشور سرچشمه می‌گیرند و برای همه این آبها موافقت‌نامه و مقاوله نامه های دوجانبه و بین‌المللی معتبر موجود است.

اردکانیان گفت: قبل از پیروزی انقلاب، در همین کشور با همین سرمایه‌ای که داشته و همین حق‌آبه‌ها تنها یک طرح مرزی به اجرا رسید و سد ارس با قدرت تنظیم 650 میلیون متر مکعب در سال بر روی رودخانه مرزی مشترک ارس به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای دولت یازدهم، 28 سد دیگر با قدرت تنظیم 3.2 میلیارد متر مکعب در چهار دوره دولت‌های قبلی نتیجه داد و در دولت تدبیر و امید به تنهایی در بخش رودخانه‌های مرزی 24 سد دیگر با قدرت تنظیم 2.5 میلیارد متر مکعب به ثمر رسیده است.

وزیر نیرو گفت: اهداف اصلی و مهم این طرح‌ها در ابتدا تامین آب شرب مردم، تثبیت جمعیت و رفاه و آسایش مردم است.

وی اظهار داشت: آب شرب 46 شهر و 1036 روستا از محل طرح هایی که تاکنون به ثمر رسیده تامین شده است.

اردکانیان افزود: 370 مگاوات ظرفیت برقابی نصب شده در روی این سدهاست و از نظر  شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی هم تا حدود 200 هزار هکتار برنامه ریزی شده است که به مرور به مدار می‌آیند و این شبکه‌ها نقش بسیار مهمی در تنظیم تولید مواد غذایی دارند. اردکانیان گفت: ایران پنجمین کشور جهان از نظر سطح زیر کشت آبی پس از چین، هند، آمریکا و پاکستان است و سطح قابل ملاحظه‌ای کشت آبی داریم.