به گزارش اکونا پرس،

محمود مخدومی، مدیرعامل تاپیکو در این مجمع که به صورت آنلاین در حال پخش برای سهامداران بود، اعلام کرد: سود خالص شرکت اصلی  از مبلغ 3530 میلیارد تومان به 6076 میلیارد تومان رسیده و بیش از 73 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد:  درآمد عملیاتی تلفیقی تاپیکو در سال مالی منتهی به اردیبهشت 99 شاهد رشد 50 درصدی فروش بود به طوری که فروش شرکت به مبلغ 19 هزار و 301 میلیارد تومان رسید. همچنین سود خالص تلفیقی گروه نیز بالغ بر 5048 میلیارد تومان و فروش صادراتی شرکت هم با 50 درصد افزایش مواجه شد.

به گفته مخدومی تاپیکو در صورت‌های مالی شرکت اصلی با 72 درصد افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها مواجه شد تا 5097 میلیارد تومان درآمد از این محل کسب کند؛ از این رقم 78 درصد مربوط به عملکرد شرکت‌های بورسی و 22 درصد ناشی از فعالیت شرکت‌های غیربورسی اعلام شده است.

مدیرعامل تاپیکو گفت: از مجموع درآمدهای عملیاتی این هلدینگ، مبلغ 1122 میلیارد تومان ناشی از سود فروش سهام بوده است. همچنین  در مجموع سرمایه‌گذاری‌های شرکت در ابتدای سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 99  تاپیکو 9468 میلیارد تومان بود که این سرمایه‌گذاری‌ها در انتهای سال به 12744 میلیارد تومان رسید و تاپیکو علاوه بر افزایش میزان سهامداری در صدر تامین و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی برای تکمیل سبد محصولات، خود اقدام به خرید حدود 11 درصد از سهام پتروشیمی تبریز نیز کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: با تمام موانعی که سال گذشته برای صادرات وجود داشت اما  شرکت‌های زیرمجموعه توانستند به صادرات ادامه دهند  و در شرکتی مانند ایرانول شاهد افزایش 90 درصدی صادرات بودیم. این در حالی است که بیش از 50 درصد ارز سامانه نیما از فروش پتروشیمی‌ها تامین شده است و هلدینگ تاپیکو نیز 273 میلیون دلار از این ارز را تامین کرده است.

وی به سهم تاپیکو در طرح‌های بزرگ ملی در حال احداث اشاره کرد و گفت: برآورد سرمایه‌گذاری تاپیکو در این طرح‌ها حدود 7 میلیارد یورو به صورت ارزی و 141 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی است.

مخدومی در خصوص عرضه شرکت‌های تاپیکو در بازار سرمایه گفت: در سه ماهه ابتدای امسال چوب خزر کاسپین و محصولات کاغذی لطیف در بازار سرمایه پذیرش شده‌‌اند و امیدواریم که طی دو ماه آینده عرضه آنها انجام شود. همچنین اقدامات لازم برای پذیرش و عرضه شرکت سرمایه‌گذاری وتوسعه صنایع لاستیک (نخ تایر)، شیمی بافت و هلدینگ سلولزی به عنوان سایر شرکت‌های مدیریتی تاپیکو در حال انجام است.

وی در ادامه به اهمیت نفت ستاره خلیج‌ فارس اشاره کرد و گفت: تاپیکو سهم 49 درصدی در این شرکت دارد و اهمیت نفت ستاره خلیج ‌فارس با تولیدات استراتژیکی که دارد مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. در حال حاضر 50 درصد نیاز روزانه بنزین کشور و 25 درصد نیاز گازوئیل کشور از طریق این شرکت تامین می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر خودکفایی، بهره‌برداری از این شرکت موجب شد تا از خروج سالانه 10 میلیارد دلار ارز جلوگیری شده و برای بیش از 20 هزار نفر به طور غیرمستقیم و 3800 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شود.

مخدومی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز تسهیلات دریافتی در این  پروژه گفت: گام‌های اجرایی برای جبران این موضوع در حال برداشتن است، از جمله اینکه افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران از 2550 میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان در کنار عرضه 10 تا 15 درصدی در بازار سرمایه می‌تواند برای تامین نقدینگی شرکت را یاری کند.

در همین حال در تلاش هستیم تا با رایزنی‌های مختلف بخشی از تسهیلات ارزی را به ریالی تبدیل کرده و بتوانیم تسهیلات دریافتی را با سرعت بیشتری تسویه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به افزایش تعداد سهامداران حقیقی تاپیکو به 164 هزار نفر در پایان سال مالی منتهی به اردیبهشت 99 تاکید کرد: سود تلفیقی هر سهم شرکت طی عملکرد سال مالی منتهی به اردیبهشت 99 با رشد 31 درصدی از 473 ریال به 619 ریال به ازای هر سهم افزایش یافت و سود شرکت اصلی نیز با 72 درصد افزایش از مبلغ 433 ریال به 746 ریال رسیده است.

در پایان و با تصویب مجمع  مبلغ 630 ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم شد که به نسبت سال گذشته رشدی حدود 57 درصد داشت.