به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس که در آستانه هفته دفاع مقدس و با حضور جمعی از رزمندگان و بسیجیان شرکت برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: این که هرسال، ما چنین روزی، آغاز جنگی را گرامی می‌داریم که با واژه «مقدس» از آن یاد می‌کنیم، به دلیل نوع نگاه و برخورد مردم با این جنگ است!

وی ادامه داد: به باور من، در هیچ جنگی، هیچ برنده‌ای وجود ندارد، همزمان با شروع جنگ، هر دو طرف به خاطر مصائبی که به آن دچار می‌شوند، بازنده هستند ولی نوع برخورد و رویکرد مردم ایران با این جنگ، جنگ را متفاوت و مقدس کرد؛ چون این مردم بودند که این جنگ و دفاع مقدس را نگاه داشتند و به پیش بردند.

تربتی با بیان این که علت دوم تقدس جنگ، آن بود که همه دنیا یک طرف بودند و ایران با اعتقاداتش، یک طرف، تصریح کرد: در واقع، می‌توان چنین گفت که هم نوع تقابل ما و هم نحوه ورود مردم به این جنگ، دستمایه «مقدس» بودن و گرامی‌داشت این جنگ است.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: در دنیای امروز، در تقابل قدرت‌ها، جنگ اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین نباید وحشت کرد و نقطه ضعف نشان داد؛ چراکه ضعف، نقطه آغاز جنگ است، بلکه امروز باید آماده بود و یکی از راه‌های آماده بودن، تأمین منابع مالی است.

تربتی با بیان این که خوشبختانه امروز شرکت ملی گاز ایران به یکی از مراکز اصلی تأمین منابع مالی برای دولت و کشور تبدیل شده، گفت: امروز بخش عمده‌ای از گاز تولیدی به‌عنوان یک کالای ارزشمند، به پتروشیمی‌ها تخصیص یافته که هم ارزش افزوده و هم ارزآوری بسیار خوبی برای کشور دارد.     

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: در حال حاضر، با اتفاقات خوبی که در سال‌های گذشته در بخش افزایش تولید پارس جنوبی رخ داده، این روزها تولید گاز کشور به معادل حدود ۵ میلیون بشکه نفت در روز رسیده که سهم عمده‌ای در تأمین انرژی کشور و به تبع آن، درآمدزایی برای کشور دارد.

تربتی با اشاره به بند «ق»، خاطرنشان کرد: طی ۸ سال گذشته، با استفاده از این بند قانونی و جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع و گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها، از مصرف 75 میلیارد دلار سوخت مایع جلوگیری به عمل آمد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مجموع منافعی که از بند «ق» نصیب کشور شده، ۱۰ میلیارد دلار بوده که به مرور افزایش هم می‌یابد، به‌ویژه که امروز به این باور رسیده‌ایم که فرآورده ارزش بیشتری از نفت خام دارد و هرچه میزان مصرف فرآورده در داخل کشور، کمتر باشد، به همان میزان، صادرات و ارزآوری آن بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه، بار دیگر با تجلیل از شهیدان و جانبازان ۸ سال دفاع مقدس، به محسنات بند «ق» در سه بخش نیروگاه‌ها، شهرها و روستاها، اشاره کرد و ادامه داد: اکنون نیک می‌دانیم که به پاس دلاوری‌های آن رادمردان، امروز افزایش تولید پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع گازی کشور، را داریم که اگر این نبود، ما امکان جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در بخش نیروگاهی را نداشته و در نتیجه، مازاد مصرف برای صادرات و نیز  ارزآوری وجود نداشت.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم تا در این تحریم‌ها، با حفظ آرمان‌ها، فشار کمتری به مردم وارد شود و این مهم را شرکت ملی گاز ایران به سهم خود، با تأمین منابع مالی بیشتر، بر عهده گرفته است.