باسمه‌تعالی

تعیین۷مهرماه به عنوان روز ملی ایمنی و آتش نشانی، بیش از آن‌که بیانگر تجلیل از منزلت اجتماعی و نقش انکارناپذیر شاغلان این حرفه‌ باشد، بازگوکننده‌ی اهمیت نقش و جایگاه ایمنی و آتش‌نشانی در فرایند توسعه‌ی پایدار است.

اینجانب ضمن یادآوری نقش صنعت نفت در دوران دفاع مقدس و جانفشانی و شهادت نیروهای آتش نشان حین کنترل آتش و بمباران پالایشگاه آبادان در آغازین ماه جنگ تحمیلی و مجتمع های صنعتی مناطق نفتخیز جنوب در آن دوران، یاد و نام شهدای آتش‌نشان را گرامی داشته، و  پیشگامی‌ مناطق نفتخیزجنوب در ایجاد زیرساخت‌های امداد و نجات و آتش نشانی و بطور عام مقوله ی HSE یادآور می شوم.

صنعت نفت به لحاظ طبیعت کار و نوع تولیدات، یکی از مستعدترین صنایع برای بروز حوادث همراه با آتش سوزی است. حضور انبوه سرمایه‌های انسانی در مجتمع های صنعتی و تاسیسات و انباشته از گاز، نفت و کار با تجهیزات و لوله‌های تحت‌فشار، شرایطی را ایجاب می کند که بی اغراق صنعت نفت را به یکی از خطرناک‌ترین صنایع برای بروز خطر مبدل ساخته است.

با این وجود و با لحاظ تداوم شبانه روزی عملیات استخراج، فرآورش، فشارافزایی و انتقال نفت و گاز و مشتقات هیدروکربوری، در قیاس با صنایع دیگر کمترین تعداد حوادث صنعتی در تاسیسات نفت و گاز رخ می‌دهد.

این حد از ایمنی در این گستره وسیع، نشان دهنده‌ی کارآمدی سیستم‌ها، اعمال سختگیرانه‌ی استانداردها و از همه مهم‌تر فراگیری فرهنگ ایمنی در صنعت نفت است.

خوشبختانه طی سال ۱۳۹۸، مجموعه شرکت ملی نفت ایران در زمینه کاهش حوادث توانسته است حد نصابی جدید در کارنامه این صنعت، به ثبت رسانده و سالی بدون تلفات انسانی را پشت سر بگذارد. در این بین شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب و شرکت‌های پنجگانه تابعه، در حالی به ثبت این رکورد و حصول این دستاورد کمک نموده‌اند که دست کم شش ماه از سال را افزون بر تحمل مشکلات تحریم، به مقابله و مبارزه‌ی بی‌امان با ویروس منحوس کرونا نیز مشغول بوده‌اند. بی‌تردید مجموعه‌ی HSE این شرکت و شرکت‌های تابعه در کنار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، در این مدت با جانفشانی و از خودگذشتگی، یکی از دشوارترین مقاطع کاری خود را سپری نموده و برای حفاظت و مصونیت نیروی انسانی از هیچ کوششی دریغ نکرده اند.

با قدردانی صمیمانه از تمامی مدیران، کارشناسان و کارکنان سختکوش و متعهد ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل ستاد و شرکت‌های تابعه، لازم می‌دانم از حسن همکاری و توجه یکایک نیروهای شاغل در مجموعه عظیم مناطق نفتخیزجنوب، به‌ویژه کارکنان خط مقدم تولید که پایبندی به دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی را به عنوان یک اصل خدشه‌ناپذیر سرلوحه‌ی کار خویش قرار داده‌اند، صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری می‌کنم‌.

امیدوارم با تکیه بر تجربه‌های گذشته، آموزش و فراگیری مستمر و ترویج اندیشه و فرهنگ ایمنی، شاهد تکرار سال‌های بدون تلفات و کاهش حداکثری ضریب حوادث در کل صنعت نفت و عبور ایمن از گردنه‌ی دشوار کرونا باشیم.