به گزارش اکونا پرس،

اسماعیل نمازی، مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی با اعلام این خبر افزود: در فرآیند احتراق داخل کوره‌های نیروگاه‌های حرارتی به سوخت و هوا نیاز است و جهت احتراق بهینه، میزان ترکیب سوخت و هوا اهمیت زیادی در کاهش اتلاف انرژی و افزایش راندمان تولید انرژی دارد.

وی ادامه داد:‌ اکسیژن موجود در دود خروجی یکی از پارامترهایی است که در سنجش کیفیت و بهینه‌سازی فرآیند احتراق نقش مهمی را ایفا می‌کند. با توجه به اینکه در فرآیند احتراق تمامی اکسیژن موجود در هوا با سوخت ترکیب نمی‌شود، لذا مقداری اکسیژن اضافی جهت احتراق کامل مورد نیاز است.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی افزود: میزان این هوای اضافی را دستگاه آنالایزر اکسیژن مشخص کرده و به سیستم کنترل ارسال می‌کند و سیستم کنترل نیز بر مبنای آن میزان هوا را تغییر می‌دهد.

نمازی با تاکید بر اینکه نبود دستگاه آنالایزر اکسیژن در کوره موجب عدم کنترل اتوماتیک اکسیژن اضافی می‌شود، گفت: در صورت زیاد بودن اکسیژن در دود خروجی مقداری انرژی حرارتی را با خود خارج می‌کند و ضمنا اکسیژن داغ در ترکیب با نیتروژن، گازهای ناکس ایجاد می‌کند که جزو آلاینده‌های محیط زیست است. در صورت کم بودن اکسیژن در کوره نیز به جای ‌د‌ی‌اکسید کربن، منوکسیدکربن زیادی تولید می‌شود که موجب کاهش راندمان و افزایش آلایندگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه در واحدهای نیروگاه سهند مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، ادامه داد: دستگاه آنالایزر اکسیژن اولیه موجود در نیروگاه سهند خارج از سرویس و غیر قابل تعمیر بود. بدین منظور با توجه به اهمیت وجود و کارکرد صحیح این سیستم، شرکت تولید نیروی برق سهند سال گذشته اقدام به خرید، نصب و آزمون نمونه صنعتی دستگاه آنالایزر پایش مداوم اکسیژن در دود مبتنی بر سنسور زیرکنیوم اکسید در بویلرهای نیروگاه بخاری سهند نمود.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی یکی از مهمترین ویژگی‌های آنالایزر تولیدی را قابلیت اتصال هشت پراب به یک ترنسمیتر برشمرد و افزود: این مهم در حالی است که هر ماژول نمایشگر دستگاه آنالایزر اکسیژن قبلی موجود در نیروگاه سهند، تنها قابلیت اتصال به یک پراب را دارد. از طرفی دیگر قیمت تمام شده نمونه ساخت داخل با وجود وجود هزینه‌های تحقیق و توسعه، کمتر از نصف قیمت نمونه خارجی نصب شده در نیروگاه است.

وی در پایان تاکید کرد: در سال جهش تولید با بهره‌برداری موفق از این پروژه، ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور برای خرید آنالایزرهای اکسیژن مورد نیاز صنایع کشور، گام مهم دیگری در راستای کاهش وابستگی صنایع داخلی به خارج از کشور برداشته شد.

گفتنی است: دستگاه آنالایزر اکسیژن که ساخت آن تا پیش از این در انحصار شرکت‌های خارجی بود و هزینه نسبتا بالایی بابت خرید نمونه خارجی این محصول صرف می‌شد، برای نخستین بار در کشور با حمایت و هدایت دفتر پشتیبانی فنی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و به همت متخصصان داخلی توسط شرکت مبین پویش صنعت پارس طراحی و ساخته شد و در واحدهای نیروگاهی سهند مورد بهره‌برداری قرار گرفت.​