به گزارش اکونا پرس،

به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، دکتر شاهین کُرد در نشست خبری روز دوشنبه۲۴ آذرماه ۱۳۹۹ که به مناسب هفته پژوهش در سالن اجتماعات روابط عمومی این شرکت برگزار شد اظهار داشت: طرح های پژوهشی میدان محور در فاز اول ۹ میدان شرکت ملی نفت ایران در گستره عملیاتی شرکت های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت و گاز اروندان، نفت فلات قاره و نفت مناطق مرکزی اجرا شد که ۶ میدان مربوط به مناطق نفت خیز جنوب بوده است.

وی افزود: به این ترتیب مطالعات پژوهشی میادین اهواز و بی‌بی‌حکیمه به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان کوپال به دانشگاه صنعتی شریف، میدان منصوری به دانشگاه شیراز و میدان گچساران به دانشگاه صنعت نفت واگذار شد.

دکتر کُرد اظهار داشت: در مرحله دوم واگذاری طرح های پژوهشی میدان محور به دانشگاه‌ها، در سال ۹۹ تعداد ۱۳ قرارداد پژوهشی دیگر امضاء شد که از بین آن ها، میادین رگ سفید، مسجدسلیمان، بینک و مارون (مخزن بنگستان) در گستره عملیاتی مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد.

وی ادامه داد: میدان رگ سفید به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان مسجدسلیمان به دانشگاه سهند تبریز، میدان بینک به دانشگاه فردوسی مشهد و میدان مارون به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شده است.

دکتر کُرد با بیان اینکه حجم نفت درجای اولیه این ۱۰ میدان حدود ۶۰ درصد حجم کل نفت درجای اولیه میدان‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را به خود اختصاص داده است تصریح کرد: افزایش تنها یک درصد ضریب بازیافت از این میادین، درآمدزایی قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درباره اهداف اجرای این پروژه ها توضیح داد: واگذاری این پروژه ها به مراکز دانشگاهی/تحقیقاتی کشور با هدف انتقال و توسعه فناوری بخش بالادست شامل بهبود تولید و ازدیادبرداشت از میدان نفتی و گازی صورت پذیرفته و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی طرف قرارداد باید با اتخاذ رویکرد پژوهشی و مبتنی بر فناوری‌های روز جهانی، فعالیت‌های لازم جهت افزایش ضریب برداشت و بهبود تولید از میادین مربوطه را در بازه زمانی ۱۰ ساله راهبری نمایند.

دکتر کُرد گفت: هر کدام از قراردادها شامل ۵ بسته کاری است که تاکنون بسته کاری اول ۶ میدانی که در مرحله نخست واگذاری شده اتمام یافته است و بسته کاری دوم آنها در حال انجام می باشد. همچنین برنامه ریزی جهت انجام بسته های کاری دوم و سوم بطور موازی در حال انجام است و در میدان کوپال نیز بسته کاری سوم نیز شروع شده است.

دستاوردهای طرحهای ۶ میدان قبلی در بسته کاری اول

وی یکی از مهم ترین دستاوردهای این قراردادها را برقراری ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت برشمرد و گفت: در حال حاضر بیشتر پایان نامه ها در دانشگاه ها در راستای این قراردادها جهت دهی شده اند و علاوه بر این بررسی روند اجرای قراردادهای مرتبط با این میدان‌ها، از دستیابی به یافته‌های جدیدی در زمینه ازدیاد برداشت نفت حکایت دارد.

دکتر کُرد، مشخص شدن چالش‌های اصلی میادین در سه بخش چاه محور، مخزن محور و تاسیسات محور، غربالگری اولیه ازدیادبرداشت و بهبود تولید از میادین، تهیه نرم‌‌افزارهای بومی غربالگری روشهای ازدیاد برداشت و بهبود تولید از میادین، شناسایی میادین مشابه در سطح دنیا و مشخص شدن کمبودهای اطلاعاتی میادین از اهم دستاوردهای این قراردادهاست عنوان داشت که تا کنون به ثمر نشسته است.

اقدامات انجام شده برای رفع چالش های اجرایی طرح

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب خاطرنشان ساخت: برای اجرایی شدن قراردادهای مذکور اقدامات زیادی در سطح این شرکت انجام شده و در حال حاضر حدود ۱۵۰ نیروی متخصص از ۶ اداره فنی و شرکت های بهره بردار جهت نظارت و راهبری پروژه ها تخصیص یافته است و جلسات مستمری بین کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب با اساتید و اعضاء هیات علمی دانشگاه ها برگزار می شود.