به گزارش اکونا پرس،
به نقل از پایگاه اطلاع­‌رسانی شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب، دکتر رامین روغنیان در این باره توضیح داد: انجام این عملیات موجب افزایش دبی تولیدی به میزان مجموعاً ۷۵۰۰ بشکه در روز و تسهیل و تسریع در عملیات جاری و دسترسی به برنامه های تثبیت و افزایش تولید چاه‌ها شده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت و لزوم استفاده از روش­های جدید و به­روز انگیزش چاه به منظور افزایش و نگهداشت دبی تولیدی چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب، اداره مهندسی بهره­برداری شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب طی سال‌های ۱۳۹۷تا ۱۳۹۹ اقدام به بررسی و برنامه­‌ریزی استفاده از فناوری فوم(Foam)  به منظور به­کارگیری در عملیات اسیدکاری انتخابی و احیای چاه‌های تولیدی در سطح مناطق نفت‌خیز جنوب نمود.

دکتر روغنیان درباره استفاده از این فناوری بیان داشت: این فناوری ابتدا طی مطالعات کتابخانه‌ای و آزمایشگاهی کاربرد سیال Foam به منظور بهینه­سازی عملیات زنده­سازی چاه با تزریق نیتروژن مورد بررسی قرار گرفت و متعاقباً با توجه به خواص سیال مذکور و تنوع کاربردهای آن در عملیات­ مرتبط با چاه‌های نفت و گاز، برنامه‌­ریزی جهت استفاده این فناوری در عملیات اسیدکاری انتخابی با فوم قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: در خصوص اسیدکاری انتخابی با توجه به مشبک­کاری اغلب چاه‌های مناطق نفت‌خیز در بیش از یک لایه و نیاز به اسیدکاری انتخابی به منظور حصول اطمینان از نفوذ اسید تزریقی در لایه هدف، در ابتدا طی مطالعات کتابخانه­ای و جلسات کارشناسی، بررسی موضوع و امکان­سنجی استفاده از سیال Foam به عنوان گزینه‌­ای مناسب جهت اسید­کاری انتخابی در دستور کار قرار گرفت. در این نوع عملیات با توجه به ویسکوزیته بالای فوم و نفوذ کمتر آن در سازند همچنین خاصیت Phase Trapping این سیال از آن به عنوان Diverter استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از سیال فوم برای اسیدکاری و احیاء چاه

معاون مدیر امور فنی (مهندسی نفت) شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب در خصوص مزایای سیال فوم اظهار داشت: سیال فوم ضمن کاهش آسیب به سنگ مخزن، باعث کاهش و کنترل نفوذ اسید در لایه با تراوایی بالا شده و موجب هدایت اسید به طرف لایه کم تراوا می­گردد و در نتیجه به بهبود کیفیت و کارایی اسیدکاری لایه هدف کمک می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین به علت جدا شدن گاز از مایع (نیتروژن و آب) بعد از کاهش کیفیت فوم در پایان عملیات و کاهش ویسکوزیته فوم، فرایند تمیز­سازی چاه به سهولت انجام شده و همچنین گاز نیتروژن تزریقی اثر مثبت زیادی در فرایند زنده سازی چاه دارد.

دکتر روغنیان خاطرنشان ساخت: در خصوص بهینه­سازی عملیات احیای چاه، با توجه به اینکه سیال فوم در درون ستون چاه به صورت جریان تک فاز و مه آلود حرکت می­نماید لذا این جریان از ایجاد جریال لخته‌­ای که باعث افت فشار زیاد در ستون چاه می‌شود ممانعت کرده و با بهبود عملیات تزریق نیتروژن (با کاهش میزان نیتروژن مصرفی و کاهش زمان عملیات زنده سازی) به احیا و تمیزسازی ستون چاه کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: در این راستا بعد از انجام آزمایش‌های مربوط به بررسی کیفیت و کارایی افزایه Foaming Agent  همچنین بررسی چاه‌های انتخابی، عملیات اسیدکاری انتخابی با فوم برای ۱۷ حلقه چاه و عملیات بهینه­سازی احیای چاه با تزریق نیتروژن برای ۴ حلقه چاه طراحی و اجرا و موجب افزایش دبی تولیدی به میزان ۷۵۰۰ بشکه در روز شد که با توجه به نیاز به این نوع عملیات در سطح مناطق‌نفت‌خیز جنوب، ۲۵ حلقه چاه نیز در برنامه اجرای این عملیات قرار دارند.