به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در حاشیه سومین روز از برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت نفت در جمع خبرنگاران، گفت: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در ۱۰ ماه نخست امسال با توجه به محدودیت های موجود و شیوع ویروس کرونا موفق شده در بخش نفت و گاز به تعهدات خود عمل کند.

به گفته وی، شرکت نفت مناطق مرکزی در بخش نفت، افزون بر عمل به تعهدات تکلیفی، موفق شده که تولید نفت از میدان های مشترک را نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۷ درصد افزایش دهد. در بخش گاز نیز ضمن تحقق ۹۷ درصدی برنامه تکلیفی، زمستان امسال حدود ۲۴۹ میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری تحویل داده که کمک شایانی توجهی به تامین گاز مصرفی کشور و هموطنان بوده است.

وی افزود: در بخش ذخیره سازی گاز نیز امسال با توجه به برنامه ریزی هایی انجام شده در میدان سراجه شاهد افزایش ۱۶ درصدی و در مخزن شوریجه D، شاهد افزایش ۲۸ درصدی گاز بودیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت مناطق مرکزی ایران اظهار کرد: امسال در مجموع در پیک تولید از محل پروژه های ذخیره سازی، حدود ۲۵ میلیون متر مکعب گاز تولید و تحویل شبکه سراسری شد.

حاتمی اظهار کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی در بخش توسعه نفتی، سه قرارداد نگهداشت و افزایش تولید نفت به روش EPC و EPD در میدان های سعادت آباد، دانان و نفت شهر امضا کرده است که پیشرفت این پروژه ها در میدان سعادت آباد ۷۵ درصد، در میدان دانان ۵۱ درصد و در میدان نفت شهر ۴۰ درصد برآورد می شود.

وی با بیان اینکه تا پایان سال، حفاری و بخش تحت الارض میدان سعادت آباد و نفت شهر به اتمام می رسد، افزود: در میدان دانان نیز با حضور سه دکل، عملیات حفاری در حال انجام است. در ضمن گفتنی است که ۹۵ درصد کالاها در بخش پروژه های EPD ساخت داخل هستند.

حاتمی ادامه داد: در پروژه دانان، عملیات لرزه نگاری در ۵۰۰ کیلومتر مربع همزمان با اجرای پروژه انجام شده که در نوع خود موفقیت خوبی محسوب می شود.

وی با اشاره به فعالیت های توسعه ای نفت مرکزی در حوزه گاز، گفت: در این راستا برنامه جامعی جهت تامین پایدار گاز پالایشگاه ها در حوزه میادین خشکی تعریف شده است. در منطقه عملیاتی پارسیان، قرارداد احداث ایستگاه تقویت فشار هما و وراوی و مرکز تفکیک تابناک به ارزش ۲۸۱ میلیون یورو با استفاده از توان داخلی آغاز و فعالیت های اجرایی نیز انجام شده است.

حاتمی ادامه داد: در ایستگاه تقویت فشار نار نیز تغییر ایستگاه با شرایط جدید در برنامه است که پیش تر قرار بود از سوی شرکت های خارجی انجام شود اما هم اکنون این فرصت در اختیار شرکت های داخلی قرار داده شده که قرارداد آن به زودی امضا می شود.

حاتمی با بیان اینکه ایستگاه جدید الاحداث تقویت فشار کنگان با هدف تضمین تولید در مرحله مذاکرات قراردادی است، افزود: انتظار می رود که تا پیش از پایان سال شاهد امضا این قرارداد باشیم.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم توسعه میدان گازی تنگ بیجار در استان ایلام در دستور کار است، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح تامین گاز پالایشگاه ایلام است که در فاز دوم تولید از ۷ میلیون متر مکعب به ۱۱ میلیون متر مکعب افزایش می یابد. خوشبختانه در بخش تحت الارض، حفاری ۵ حلقه چاه تقریبا به اتمام رسیده، در بخش سطح الارض هم فعالیت های در حال انجام است.

حاتمی افزود: در حوزه پالایشگاه شهید هاشمی نژاد هم با توجه به اینکه این پالایشگاه استراتژیک در شمال شرق کشور و تنها منبع تولید گاز در نیمه شمالی کشور است، توسعه میدان توس در حال انجام است و خوشبختانه کارهای انتخاب مشاور و تهیه اسناد مناقصه در حال انجام است.

به گفته وی، در حوزه جمع آوری گازهای همراه نفت در استان ایلام نیز پروژه ان جی ال ۳۱۰۰ در حال اجراست. این پروزه و پروژه های مرتبط شامل ایستگاه های تقویت فشار چشمه خوش، پایدار غرب، د هلران و خطوط لوله و تاسیسات وابسته در حال انجام است.