به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران؛ مدیر فنی این شرکت روز دوشنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) با بیان این مطلب گفت: با اتمام عملیات لرزه نگاری دوبعدی میادین باباگیر و بانکول و نتایج حاصله از تفسیر داده‌های آن، طرح توسعه این میادین در سال جاری در دستورکار قرار گرفت.

مهندس غلامرضا نصیرایی افزود: عملیات لرزه نگاری دو بعدی میادین پیش گفته به طول حدود ۵۰۰ کیلومتر در مناطقی از استان های ایلام و کرمانشاه انجام شده و تفسیر داده های بدست آمده زمینه توسعه این میادین را فراهم آورده است.

وی اظهار کرد: توسعه این دو میدان که از جمله میادین تحت سرپرستی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در غرب کشور هستند در راستای ارزیابی توان تولید جهت پشتیبانی از میدان تنگ بیجار صورت می گیرد.

مهندس نصیرایی، همچنین در این رابطه گفت: عملیات لرزه نگاری سه بعدی در میادین تنگ بیجار و دلاوران به وسعت یک هزارو ۵۶۰ کیلومتر مربع در قالب یک پروژه مشترک با میادین باباگیر و بانکول در دست اجرا می باشد که در فاز نخست این عملیات، بخش سه بعدی میدان دلاوران به اتمام رسیده و مراحل پردازش وتفسیر داده های آن در دست اقدام می باشد.

مدیرفنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: با اجرایی شدن پیش نیازهای عملیات برداشت داده های لرزه‌ای در میدان تنگ بیجار، فاز دوم عملیات لرزه نگاری سه بعدی نیز از ابتدای سال جاری شروع و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۱به پایان برسد.

وی اظهار کرد: این پروژه لرزه نگاری از بزرگترین و پیچیده ترین پروژه های عملیات برداشت داده های لرزه ای صنعت نفت به شمار می رود که با اعتباری حدود ۴۰ میلیون یورو و ۱۰۵۹ میلیارد ریال در استان ایلام در دستور کار قرار گرفته است.

مهندس نصیرایی هدف از اجرای این پروژه را شناسایی بیشتر میادین باباگیر و بانکول جهت ارزیابی توان تولید و توسعه آنها، رفع ابهام های ساختمانی و نیز شناسایی دقیق پارامترهای مخزنی میدان تنگ بیجار در راستای توسعه فاز دوّم تنگ بیجار، کاهش ریسک حفاری در میادین تحت مطالعه و در نتیجه تضمین تأمین پایدار خوراک پالایشگاه و پتروشیمی ایلام عنوان کرد.