به گزارش اکونا پرس،
به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، پروژه تزریق آب در میدان اهواز بنگستان به‌عنوان اولین پروژه عملیاتی، در ۵ بسته شامل مطالعات مخزن، اعتبارسنجی تزریق، برنامه چاه، پایش و تأسیسات سطح‌­الارضی در گروه ازدیاد برداشت مطالعات مهندسی مخازن معاونت مهندسی نفت طرح‌ریزی و اجرا شد.

بسیاری از فعالیت‌­های انجام گرفته در این پروژه همانند مدلسازی مخزن به‌منظور تزریق آب، طراحی آزمایش‌های پیشرفته، مشخصه‌سازی مخزن در مقیاس آزمایشگاه، چاه و مخزن محور برای اولین بار در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با موفقیت صورت پذیرفت.

سپس با طراحی و سرپرستی گروه ازدیاد برداشت مطالعات مهندسی مخازن و برای اولین بار تزریق و سیلابزنی آب جهت بررسی پتانسیل تزریق‌پذیری در چاه ۴۰۲ اهواز بنگستان در حدود ۱ ماه و تا دبی ۵۰۰۰ بشکه در روز با همکاری مستمر اداره مهندسی بهره‌­برداری انجام گرفت که با وجود خصوصیات تقریبا ضعیف این مخزن، تفسیر اولیه نتایج حاکی از موفقیت آمیز بودن تست در چاه مذکور داشت.

 با توجه به حجم نفت درجای مخازن بنگستانی، نتایج این پروژه پایلوت می­‌تواند نقش بسیار به‌سزایی در فاز توسعه و افزایش تولید نفت کشور داشته باشد.

همچنین براساس مطالعات انجام شده، هزینه تزریق آب تنها ۲۵ درصد هزینه تزریق گاز خواهد بود و هزینه اولیه تزریق گاز به دلیل تجهیزات جمع‌آوری و فشار افزایی بسیار بالاتر از گزینه تزریق آب برآورد شده است.