به گزارش اکونا پرس،

محسن خجسته مهر معاون اسبق برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت  با اشاره به اینکه از آغاز کشف نفت تا کنون  حدود106 میلیارد بشکه نفت تولید شده که حدود ۷۸ میلیارد بشکه آن مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است  که این بیانگر در صحنه بودن پرسنل خدوم صنعت نفت در میدان جهاد اقتصادی است و بالغ بر یک هزارمیلیارد دلار ارزش صادرات بوده است. همچنین آقای دکتر خجسته مهردرباره آینده  صنعت نفت اظهار داشت :  هم اکنون حدود یک هزار میلیارد بشکه معادل نفت خام  هیدروکربور(نفت و گاز و میعانات گازی) در زیر زمین داریم که با استخراج آن  باید نسبت به  ارزش آفرینی آن اقدام کنیم. ایشان اظهار داشت که مبتنی بر اصل ۴۴ قانون اساسی  مالکیت بر ذخایر هیدروکربوری بر عهده حکومت اسلامی است که دولت به نمایندگی وظیفه دارد بعنوان امانت دار مردم ارزش این ذخایر را در مسیری هدایت کند که حداکثر ارزش را بدست آورد.   از مهمترین وظایف در بخش بالادستی صنعت نفت برای تبدیل دارایی های زیرزمینی به حداکثر ثرورت روزمینی است. 

وی افزود: ظرفیت سازی تولید نفت مهمترین برنامه راهبردی دولت آینده است و باید با اصلاح ساختار تعمیرات دوره ای تاسیسات بالادستی ، نوسازی تاسیسات فرسوده با اولویت میادین مشترک ظرفیت سازی معادل قبل از بازگشت تحریم ها انجام شود. 

عضو  شورای انرژی و رئیس کمیته نفت ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی با اشاره به چالشهای موجود در بخشهای پایین دست صنعت نفت تصریح کرد : در بخش پالایشی بجز ساخت  پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دولتهای نهم و دهم پایه گذاری شده متاسفانه هیچ ظرفیت پالایشی جدیدی را ایجاد نکردیم و با ایجاد ظرفیت های جدید پالایشی برای تولید فرآوردهای نفتی ، در شرایط تحریم های استکبار جهانی به جای فروش نفت خام که معمولا مکانیسم های خاص و سختی  خود را دارد ، می توانیم فراوردهای نفتی را که صادرات آن خیلی آسان تر از نفت خام است صادر کنیم. در هشت سال گذشته میلیاردها دلار واردات بنزین داشتیم که این یک آسیب جدی برای کشورمان است. 

معاون اسبق برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در ارتباط با مشکلات بخش پایین دستی صنعت پتروشمیی تصریح کرد : در بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی که دانش محور و دانش بنیان است ، می توان بهره وری  این صنعت را بالاتر و  ارتقا بخشید . در این بخش  عمده طرحهایی که داشتیم به دلیل فقدان فناوری و نبود لایسنس هایی مورد نیاز،  نتوانستیم آن بخش را فعال نماییم و قابلیت رقابت با کشورهای منطقه و سایر کشورها را از دست داده است.عدم تنوع محصولات یکی دیگر از چالشها در این بخش پتروشیمی است که از جمله آسیب های جدی که بر پیکره صنعت نفت به شمار می آید. 

خجسته مهر مهمترین بحران پنج سال آینده صنعت نفت کسری و کمبودی نیروی انسانی دانست و گفت :  عمده  مدیران صنعت نفت بازنشسته خواهند شد و برای پرورش مدیران جوان و کارشناسان خبره کار نشده است . در صنعت نفت نیروی مازاد نداریم بلکه با کسری نیروی انسانی با ماهیت کارشناسی و مهارتی و متخصص مواجه هستیم.

ایشان در پایان عنوان نمود در گام دوم انقلاب ماموریت های سنگینی برعهده صنعت نفت است  

در دولت آینده ماموریت صنعت نفت بایدصادرات محورشودو درآمدزایی منحصربه خام فروشی نیست و دیپلماسی انرژی با محوریت اقتصاد نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی است

وظیفه شرکت ملی نفت صادرات خدمات فنی و مهندسی واخذپروژه های بالادستی در خارج از مرز هاست

و وظیفه وزارت نفت استقرار حکمرانی انرژی برای احراز تعادل و تنظیم منافع دولت و بخش خصوصی بویژه هدایت تجهیزات ساخت داخل به سمت صادرات است

باید اقتصاد نفت را احیا نماییم