به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، معاون مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: این شناساگرها شامل فروور و سولفاور بوده که پیش از این امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود نداشته و با هزینه بالا از شرکت‌های خارجی خریداری می‌شدند.

هومن محمدشاهی افزود: در شیمی، طیف وسیعی از شناساگرها برای اندازه‌گیری گونه‌های شیمیایی در نمونه های آب و پساب‌های صنعتی با استفاده از دستگاه‌های طیف‌سنج نوری بکار می‌روند که شناساگرهای فروور و سولفاور جهت اندازه‌گیری یون‌های آهن و سولفات در این نمونه‌ها کاربرد دارند.

وی گفت: ساخت این شناساگرها به منظور استقلال نسبی در تامین مواد شیمیایی کلیدی و پرمصرف با برآورد هزینه تامین نسبتا بالا  بعد از دستور مدیرعامل در ابتدای سال ۱۳۹۹ در برنامه کاری این معاونت قرار گرفت و پس از چند ماه تحقیقات علمی و آزمایشگاهی کارشناسان متخصص در آزمایشگاه‌های تجزیه و ارزیابی‌های عمومی و عملیاتی مارون، به دانش سنتز و ساخت آنها دست یافتند.

محمدشاهی با بیان اینکه این شناساگرها به‌صورت انحصاری تولید شرکت آمریکایی HACH بوده و تهیه آنها بواسطه عدم تولید داخلی با مشکل همراه شده است، اظهار داشت: در ساخت شناساگر فروور (FerroVer)، از یک ترکیب شیمیایی استفاده می‌شود که تولید این ماده به صورت سفارشی و انحصاری توسط کارخانه‌های تولیدکننده مواد شیمیایی در خارج از کشور برای متقاضی صورت می‌گیرد لذا کارشناسان آزمایشگاه‌های مرکزی (تجزیه و ارزیابی‌های عمومی) با مطالعه مقالات علمی موفق به سنتز این ماده و در نهایت ساخت شناساگر فروور شدند.

وی ادامه داد: شناساگر سولفاور (SulfaVer) نیز با مطالعات و ارزیابی‌های آزمایشگاهی انجام شده در آزمایشگاه عملیاتی مارون، فرموله و تهیه شد.

معاون مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: نتایج ارزیابی‌ها حاکی از برابری کیفیت با نمونه‌های وارداتی و صرفه اقتصادی ۱۰۰ و ۲۰ برابری به ترتیب برای شناساگرهای فروور و سولفاور دارد.

وی در پایان از خدمات و تلاش‌های ارزنده خانم‌ها نظری و امیری و آقایان قلی پور، کلانتری پور و صراف دخت که با مطالعه مقالات علمی موفق به سنتز، فرموله کردن و ساخت این شناساگرها شدند قدردانی نمود.