به گزارش اکونا پرس،

رضا اردکانیان روز شنبه در گفتگو با بخش خبری ساعت ۱۳ شبکه خبر سیما اظهار کرد: کشور ایران یکی از بزرگترین و وسیع‌ترین شبکه‌‌های توزیع برق در منطقه را دارد. این شبکه توزیع شامل ۱۳۰۰ واحد تولید برق در نیروگاه‌های مختلف آبی، حرارتی و تجدیدپذیرها، ۷۸۰ هزار پست برق در انواع مختلف و بیش از ۹۵۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال است. طبیعی است که چنین شبکه بزرگی حتی اگر کمبود تولید هم نداشته باشد مثل هر سال بروز اشکالات پیش‌بینی نشده در آن اجتناب ناپذیر است.

وی اضافه کرد: در سه روز گذشته یک الی دو دستگاه ترانسفورماتور پست امین الاشرافی تهرانپارس دچار حریق شد، بلافاصله همه دست به کار شدند که یکی از آن‌ها خوشبختانه برق‌دار شد و دومی تا حدود فردا شب به مدار برمی‌گردد.

وزیر نیرو با بیان اینکه خاموشی‌های برنامه‌ریزی نشده مربوط به اتفاقات و حوادث است، خاطرنشان کرد: مثلا در استان وسیع تهران با هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات مصرف برق، حدود ۱۵۰ مگاوات کمبود برق ناشی از این اتفاقات و حوادث داریم و با اعلام قبلی به مناطق محدودی خاموشی دادیم که این خاموشی‌ها با چرخش و در جدول قرار دارد. ان‌شاءالله این مشکل نیز تا فردا مرتفع می‌شود.

فرمانده مدیریت تامین برق کشور تصریح کرد: آنچه که طی دو سه روز گذشته به طور خاص از چهارشنبه شاهد همکاری وسیع هستیم، همکاری مردم برای مدیریت مصرف، همکاری و هماهنگی کامل صنایع بزرگ که خود پیشقدم شده و تا حدود ۳۰۰۰ مگاوات از بار کم کردند و اتفاقات دیگری از جمله مصوبه هیئت وزیران شامل تعطیلی پنجشنبه‌ها، تغییر ساعات اداری و غیره موجب شده که از بعدازظهر پنجشنبه خاموشی برنامه ریزی شده‌ای نداشته باشیم و امیدواریم این روال ادامه پیدا کند.

اردکانیان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی یادآور شد: هفته آینده آخرین هفته بسیار گرم تابستان خواهد بود و پیش‌بینی ما این است که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دمای هوا تا حدودی بالا باشد و وزارت نیرو نیز در حال آماده شدن برای شرایط پیش‌بینی شده است.

وی امضای تفاهم‌نامه‌ وزارت نیرو با سازمان بسیج را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: یک حرکت وسیعی را با دستور فرمانده کل سپاه پاسداران برای پویش اصلاح مصرف شروع کردیم که در حال حاضر همکاران در دو سازمان فعال هستند. در این پویش بسیج، ادارات نیز به کار گرفته شده‌اند تا مصوبه دولت مبنی بر اینکه "تمامی سازمان‌های دولتی می‌بایست به نسبت پارسال ۵۰ درصد مصرف خود را کاهش داده و در خارج از ساعات اداری خاموش باشد، شناسایی ماینر‌های غیرمجاز و ‌..." رعایت شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تمامی مولدهای خصوصی تشویق شده‌اند که به کار گرفته شوند. وزارت نیرو برق تولیدی آن‌ها را به چند برابر قیمتی که برق را به بخش خانگی می‌فروشد از این مولدها خریداری می‌کند.

اردکانیان همچنین با اشاره به واردات برق از کشورهای همایسه نیز گفت: از سه کشور ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان تا حدودی که برایشان مقدور بود برای شبکه برق کمک گرفتیم. واردات دیروز ۴۹۰ مگاوات بوده و صادرات را هم در کشور کاملا کاهش دادیم و حدود ۳۰ تا ۳۵ مگابایت بیشتر نیست که آن هم به دلایل فنی باید برقرار شود.

فرمانده مدیریت تامین برق کشور اظهار امیدواری کرد: همکاران بنده به‌صورت شبانه روزی در مرکز پایش مستقر هستند و امیدواریم که این اتفاقات و حوادث پراکنده در چند نقطه کشور نیز هرچه زودتر ترمیم شود تا به شرایط مناسب برسیم.