به گزارش اکونا پرس،

احمد محمدی روز شنبه  به مناسبت هفته دولت با اشاره به جزئیات نتایج مطالعات صورت گرفته در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای برآورد منابع نفتی در مخازن موجود این شرکت بیان داشت: نتایج مطالعات ۲ سال گذشته کارشناسان این شرکت نشان می­دهد که حجم نفت درجای موجود در ۶ میدان/مخزن رامشیر آسماری، کوپال آسماری، کوپال بنگستان، منصوری بنگستان، نرگسی آسماری/جهرم و قلعه نار آسماری ۹ میلیارد بشکه بیشتر از برآورد­های قبلی است که این به معنای افزوده شدن ۱.۶۵ میلیارد بشکه به حجم ذخایر قابل تولید این شرکت با احتساب ضریب بازیافت مخازن یادشده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خاطرنشان کرد: بر اساس قیمت موجود هر بشکه نفت به ارزش تقریبی ۷۰ دلار، درآمد حاصل از فروش این حجم نفت از مخازن هیدروکربنی، افزون بر ۱۱۵ میلیارد دلار برآورد می­‌گردد که البته در طول سال­های بهره ­برداری قابل استحصال خواهد بود.

وی یادآورشد: حجم اضافه شده به ذخایر درجای مخازن هیدروکربنی در اختیار شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، بدون محاسبه و پیش‌بینی اکتشاف میدان­های جدید نفتی است و از طریق شناسایی لایه‌­های نفتی و مطالعات و محاسبات فنی بر روی اطلاعات کسب شده از مخازن هیدروکربنی موجود شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر اینکه تمامی منابع نفتی در مخازن قابل برداشت نیست گفت: به واسطه فناوری‌های دردسترس، ضریب بازیافت در گستره فعالیت این شرکت به طور متوسط حدود ۲۸ درصد است، اما با تکنولوژی­‌های روز و انجام اقدامات EOR این میزان قابلیت افزایش خواهد داشت.

وی بیان داشت: باید توجه داشت که علاوه بر بحث تکنولوژی، میزان استخراج نفت از مخازن به  ویژگی­های طبیعی هر مخزن نیز بستگی دارد.

شرکت ملی  مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگ ترین شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران با ۴۵ میدان نفتی در گستره ­ای افزون بر ۷۰ هزار کیلومتر مربع در محدوده ۵ استان جنوب و جنوب غرب کشور، حدود ۸۰ درصد نفت خام و ۱۶درصد گاز کشور را تولید می‌کند. در این قلمرو وسیع نفتی میدان­های بزرگی همچون اهواز، گچساران، مارون، آغاجاری، کرنج و پارسی و بی‌بی حکیمه قرار دارند.