به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی پتروشیمی بندرامام، از سال ۱۳۹۷ کمیته ساخت داخل در بندرامام با رویکردی جدید و نقشه راهی روشن به منظور بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌ها در راستای تحقق اهداف کلان سازمان و خودکفایی هرچه بیشتر مجموعه تشکیل شد و با استراتژی «توسعه روابط با شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های معتبر داخلی، توسعه سیستم‌های ایجاد رقابت‌های سالم، توسعه حق مالکیت معنوی، توسعه رقابت با شرکت‌های منطقه به منظور دستیابی به اهداف مشترک، توسعه بلند مدت و سودآور با سازندگان معتبر داخل کشور، تقویت و توسعه زیرساخت‌های مرتبط با فرآیند ساخت داخل در محیط داخلی شرکت، توسعه روابط با صنایع بزرگ داخلی با هدف تقویت ایده‌های نوآورانه در ساخت قطعات یدکی، کاتالیست و کمیکال ها» شروع به فعالیت کرد. 

در چند سال گذشته کمیته ساخت داخل پتروشیمی بندرامام در بخش داخلی سازی مواد شیمیایی و کاتالیست ها، مواد مختلفی را داخلی‌سازی نموده است و با ادامه همین مسیر در سال جاری موفق شد با تلاش کارشناسان و متخصصان خود و همچنین با مشارکت و همراهی شرکت‌های دانش بنیان، مواد شیمیایی موسوم به آغازگر K۳۲، روغن پلانجر (Plunger Oil) و حلال Solvesso ۱۰۰ را داخلی‌سازی کند. 

ماده K۳۲ بعنوان آغازگر فرآیند تولید پلی اتیلن سبک است که در سال گذشته پتروشیمی بندرامام به منظور ساخت این کاتالیست، با یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی تفاهم‌نامه ساخت آن را امضا کرد. آغازگر K۳۲ که پیش از این توسط کشورهای خارجی تامین می‌شد و کارشناسان پتروشیمی بندرامام و متخصصان کشور با داخلی‌سازی این کاتالیست حرکت بسیار موثری را در تولید پلی اتیلن سبک کشور اجرایی کردند. 

پتروشیمی بندرامام در سال گذشته با یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان کشور تفاهم‌نامه ساخت روغن پلانجر را منعقد کرد و کارشناسان شرکت موفق شدند در شش ماه گذشته مراحل داخلی‌سازی و تولید این روغن ویژه که پیش از این وارداتی بود را به مرحله اجرا برسانند. 

در اقدامی دیگر، یکی از حلال‌های مصرفی در واحد VC پتروشیمی بندرامام یعنی حلال Solvesso ۱۰۰ که نقشی بسیار اساسی در کنترل آلاینده‌های زیست محیطی را در این واحد به عهده دارد، به دست کارشناسان پتروشیمی بندرامام و متخصصان کشور داخلی‌سازی شد. 

در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد از مواد شیمیایی و کاتالیست‌های مورد استفاده در پتروشیمی بندر امام از سازندگان داخل تهیه و تامین می‌شود. 

شایان ذکر است کارشناسان و متخصصان پتروشیمی بندرامام پروژه داخلی‌سازی سه ماده شیمیایی و کاتالیست دیگر را آغاز و به مرحله تست عملیاتی رسانده‌اند که در آینده نزدیک مجتمع پتروشیمی بندرامام از واردات این سه ماده بی‌نیاز می‌کند.

جزییات بیشتر به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.