به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، سید محسن موسوی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب افزود: نیروگاه‌ها بعنوان مرکز تبدیل انرژی هستند و هر سوختی که در اختیار نیروگاه قرار داده شود به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و به شبکه تزریق می‌کنند.
موسوی گفت: نیروگاه تبریز توانایی استفاده از سوخت گاز طبیعی و مازوت را دارد ولی تمامی تجهیزات و سیستم‌های آن بر پایه مصرف سوخت گاز طبیعی برنامه‌ریزی شده است و چه بسا مصرف سوخت مازوت اولین تاثیرات منفی را بر سیستم‌های نیروگاهی و مجموعه پرسنل متخصص شاغل در آن می‌گذارد.
وی با اشاره به اینکه نیروگاه برای تولید و تامین برق منطقه به سوخت نیاز دارد، گفت : نیروگاه حرارتی تبریز برای تداوم تولید ۳۳۰ مگاوات در یک شبانه‌روز به دو میلیون مترمکعب گاز طبیعی و یا معادل آن به دو میلیون لیتر سوخت مازوت نیاز دارد و در صورت تخصیص سهمیه گاز، به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نخواهد کرد.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی گفت: متاسفانه اخیرا سهمیه گاز نیروگاه‌های تبریز و سهند از طرف دیسپاچینگ ملی، صفر اعلام شده است و ما مجبور شده‌ایم ضمن انجام تعمیرات اساسی واحدها، تنها یک واحد را در هر یک از نیروگاه‌های تبریز و سهند با سوخت مازوت در مدار داشته باشیم.
موسوی در خصوص واحدهای گازی تحت پوشش این شرکت گفت: واحدهای گازی تبریز و صوفیان در حال حاضر از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌کنند و نقشی در آلایندگی محیط‌زیست ندارند.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی در خصوص آلایندگی آب‌های زیرزمینی نیروگاه حرارتی تبریز گفت : موضوع آلایندگی آب‌های زیرزمینی نیروگاه حرارتی تبریز مربوط به حوضچه خاکی جنب مخازن سوخت مازوت است که هنگام تخلیه آب موجود در مخازن و لایروبی کف مخازن، مقداری مازوت در حوضچه خاکی تجمیع شده است.
وی ادامه داد: در سال جاری با هماهنگی کارشناسان محیط زیست، گمانه‌ای در زیر حوضچه ایجاد و نمونه‌ای از خاک زیر حوضچه برداشته شده است.
موسوی در ادامه گفت: نمونه برداشته شده توسط محققان دانشگاه صنعتی سهند آنالیز گردید و خاک زیر حوضچه مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه حاصله نشان دهنده عدم نفوذ مشتقات نفتی به خاک و طبیعت آب‌های زیرزمینی بوده و نتیجه آزمایش و آنالیز مربوطه به سازمان محیط زیست نیز ارسال شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون در حال جمع‌آوری مازوت موجود از استخر خاکی و انتقال آن به مخزن فلزی تعبیه شده به همین منظور هستیم که متاسفانه بدلیل برودت هوا و افزایش لزجت ضایعات مازوت مورد اشاره، انتقال قطعی به ایام گرم سال موکول شده است ولی ترانشه مورد نیاز در جنب حوضچه ایجاد گردیده و تجهیزات برداشت مازوت آماده انتقال مازوت هستند.