به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط‌عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، حمیدرضا رستمی در این مراسم که در سالن اجتماعات شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برگزار شد، با بیان اینکه پتروشیمی بندر امام امروز تغییر کرده و با گذشته متفاوت است، به معرفی پتروشیمی بندر امام جدید پرداخت.

وی گفت: امروز بر مبنای مصوبات مجمع‌عمومی، شرکت پتروشیمی بندر امام در قالب یک شرکت مدیریت و هدایت می‌شود و شرکت‌های زیرمجموعه قبلی ادغام شده‌اند، این کار با حمایت ویژه هیئت‌مدیره هلدینگ و شرکت و مدیریت‌های ستادی انجام شد و با توجه به اینکه ۸۳۰۰ نفر در بندر امام شاغل هستند و با وجود قراردادهای متعدد و مختلف در پنج شرکت زیرمجموعه قبل کار بسیار سنگینی را پیش رو داشتیم که موفق به انجام آن شدیم.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام، تدوین نمودار سازمانی یکپارچه و تصویب آن را گامی مهم برای رسیدن به این هدف عنوان کرد و افزود: شرکت فرآورش پتروشیمی بندر امام به‌تنهایی به‌اندازه دو مجتمع هم‌جوار محسوب می‌شد که در این فرایند، تبدیل به دو خط تولید مجزای زنجیره تولید آروماتیک و زنجیره تولید الفین شد و واحد CF هم به دو واحد تقسیم شد.

رستمی ادامه داد: ساماندهی نیروها در نمودار جدید در دو محور کارفرمایی و پیمانکاری انجام شد، قراردادهای متعدد در شرکت‌های پنج‌گانه مجتمع وجود داشت که با هم مشابهت‌هایی داشتند که این قراردادها با بررسی‌های انجام شده ادغام شدند و کاهش یافتند و تخصصی شدند.

وی با بیان اینکه نمودار سازمانی پتروشیمی بندر امام بعد از ۲۵ سال ساماندهی شد، افزود: همین مدت ۲۵ سال نشان می‌دهد چه‌کار سختی برای ساماندهی پیش‌رو داشتیم چرا که نمودار سازمانی شرکت‌های صنعتی متناسب با فرایندهای آن، هر پنج سال یکبار باید بازبینی شود و تعویق زمان بازنگری ساختار، باعث انباشته شدن مشکلات و افزایش سختی‌ها می‌شود.

او همچنین به جذب ۳۵۰ نیروی جوان و کارآمد باتوجه‌به نیازهای پتروشیمی بندر امام با برگزاری آزمون اشاره کرد و گفت: جذب این تعداد نیرو بدون مداخله و سفارش و... انجام شده و یکی از شاخص‌ترین جذب نیروها در سطح ملی بوده؛ امروز این نیروها در حال آموزش هستند و از سوی دیگر برای ساماندهی نیروها در ساختار جدید نیازمند استفاده از روش‌های اجرایی مناسب از جمله بازنشستگی و طرح توافقی بود که با هماهنگی‌های انجام شده با هیئت‌مدیره و ستاد هلدینگ این کار هم به‌خوبی پیش رفت.

رستمی با بیان اینکه در ساختار جدید، تمرکز در واحدهای ستادی و عدم تمرکز در توسعه در واحدهای تولیدی و عملیاتی از اقدامات مهم انجام شده برای تحول در این پتروشیمی به‌منظور توسعه نگهداشت و تعمیرات بوده، اظهار داشت: با این سیاست، HSE  ما از تمرکز خارج شد و امروز در کنار تولید و تعمیرات است، همچنین در ساختار و دارایی‌های فیزیکی پیشتاز هستیم و همه بخش‌های ما دارای استراتژی و راهبرد وظیفه‌ای همسو با استراتژی شرکت هستند.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام تصریح کرد: استراتژی‌های بندر امام، با حضور بیش از هزار نفر از کارکنان و مدیران تدوین شد و در سایر مدیریت‌ها نیز استراتژی وظیفه‌ای برگرفته از استراتژی شرکت تدوین شد؛ بندر امام امروز می‌تواند بگویند تنها شرکتی است که حتی بخش مالی آن نیز استراتژی وظیفه‌ای تعریف شده دارد.

وی ادامه داد: در بخش تولید این تدوین و تغییر فرایندها سبب رخداد اولین‌های زیادی شده است. ما سه NF  یا واحد تفکیک میعانات گازی داریم که ظرفیت کارکرد آن بسته به خوراک دریافتی از NGLهایی است که خروجی آنها هم تابع مستقیم میزان برداشت نفت است؛ تحریم باعث شده بود که NGLهای ما به ۵۰ هزار بشکه کاهش پیدا کنند، اما با همه این مشکلات، فعالیت‌های صورت گرفته در تأمین خوراک وضعیت امروز بندر امام را بسیار متفاوت با گذشته کرده است.

رستمی با تاکید بر اینکه یکی از استراتژی‌ها ما تکمیل زنجیره خوراک و تأمین پایدار خوراک است، گفت: ما دو خط لوله انتقال اتان و مخلوط پروپان و بوتان را از تأسیسات بیدبلند و از مجیدیه به طول ۱۸ کیلومتر به مجموعه خودمان منتقل کردیم و همین سبب شد سه محصول بیدبلند شامل اتان، پروپان و بوتان را دریافت کنیم. با استفاده از ظرفیت خالی واحدهای NF و انجام فرایندهای تفکیک پروپان و بوتان بیدبلند را انجام داده و شرایط صادرات این محصولات را برای بیدبلند فراهم کردیم و با استفاده از اتان دریافتی هم تبدیل به مجموعه دیسپچینگ تولید اتان مازاد منطقه شدیم و واحد الفین خودمان را هم به ظرفیت رساندیم.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام ادامه داد: با این تصمیم و اجرای موفق آن، برای اولین‌بار الفین پتروشیمی بندر امام با شش کوره اتان و سه کوره مایع، روزانه ۱۲۰۰ اتیلن تولید کرد؛ قیمت تمام شده اتیلن تولید شده بندر امام به حداقل میزان خودش رسید و نتیجه این اقدام آن شد که زنجیره اتیلن ما با واحدهای پلی‌اتیلن سبک‌وسنگین در حداکثر ظرفیت قرار بگیرد و برای اولین‌بار، صادرات محصولات جامد و پلیمری ما به حداکثر میزان ظرفیت خود و تا ده درصد بیشتر از ظرفیت تولید برسد و همچنین برای اولین‌بار واحد PVC بندر امام بیش از ظرفیت اسمی خود تولید کند.

وی افزود: از طرفی درحالی‌که ما پیش‌ازاین روزانه ۸۰۰ تن MTBE  تولید می‌کردیم، امروز موفق به تولید ۱۵۰۰ تن در روز این محصول شده‌ایم و ضمن تأمین پالایش و پخش برای اولین‌بار MTBE ما به صادرات رسیده و در سبد محصولات صادراتی هلدینگ خلیج‌فارس قرار گرفته است.

رستمی از دیگر دستاوردهای مهم سال‌های اخیر پتروشیمی بندر امام را تأمین بدون وقفه یوتیلیتی عنوان و تصریح کرد: با اقدامات خوب همکارانم در پتروشیمی بندر امام؛ هیچ وقفه‌ای در چهار سال گذشته در سرویس یوتیلیتی نداشتیم و حتی یکبار هم دچار قطع یوتیلیتی نشدیم که این جزو افتخارات ماست، ضمن اینکه واحد الفین ما هم در این مدت همواره در سرویس بوده و حتی یکبار از سرویس خارج نشده است.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام تاکید کرد: در این مدت همه مخاطرات و معایب واحدها را شناسایی کردیم و تا حد ممکن مخاطرات برطرف شد و امروز در شاخص‌های  HSE  از همه جنبه‌ها روند کاهشی نزدیک به استانداردها در این حوزه رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بهمن‌ماه بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی الفین در پتروشیمی بندر امام انجام خواهد شد، گفت: تعمیرات اساسی واحدهای تولیدی و رفع مشکلات ناشی از خوردگی در لوله‌ها و تجهیزات از مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی پتروشیمی بندر امام است و از طرفی این شرکت ۳۵۰ مخزن عملیاتی دارد که در سال‌های قبل تعمیرات و نگهداشت خاص برای اینها انجام نشده بود که سال گذشته ۱۲ مخزن را تعمیر کردیم و مخاطرات آنها را برطرف کردیم که این روند ادامه دارد.

 رستمی با اشاره به اجرای نهضت جلوگیری از لاست در پتروشیمی بندر امام که صرفاً در فرایندهای تولیدی و فنی انجام نشد و در همه سطوح فعالیت‌های ستادی و تولید انجام شد، گفت: نتیجه این نهضت در بخش مالی، شفافیت در فرایندهای مالی، وصول طلب‌های کلان، رفع مغایرت‌های مالیاتی کلان، اصلاح سیستم‌های اموال و دارایی، تجمیع قراردادها و شفافیت فرایندهای بازرگانی بود.

او یادآور شد: برای نمونه موفق شدیم در بخش تولید با اقدامات انجام شده درحالی‌که از روز افتتاح پتروشیمی بندر امام تا پیش‌ازاین اقدامات روزی ۲۴ تا ۴۰ تن اتیلن به فلر می‌رفت، دیگر امروز چنین اتفاقی نمی‌افتد.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در ادامه اعلام کرد: با این تحولات و اقدامات انجام شده، پتروشیمی بندر امام در سال ۱۳۹۹ معادل مجموع پنج سال قبل از آن سود داد و امسال، یعنی در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۰ سودآوری بندر امام دوبرابر سال ۱۳۹۹ بوده است؛ امروز پتروشیمی بندر امام به نقطه‌ای از شفافیت و سودآوری رسیده که کاملاً آماده ورود به بورس است و زمان ورود ما به بورس به تصمیم سهام‌دار عمده بستگی دارد.

رستمی همچنین به توجه ویژه این مجتمع به داخلی سازی اشاره کرد و گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ قطعه در پتروشیمی بندر امام داخلی سازی شده و امروز ۶۰ درصد کاتالیست‌های ما داخلی سازی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تنها هشت در صد از هیدروکربن‌های استحصال شده از زمین در کشور خوراک پتروشیمی می‌شود، اظهار داشت: اگر این ۸ درصد را به ۲۰ درصد و بالاتر برسانیم کار بزرگی کرده‌ایم، با این هشت درصد خوراک ۲۰ میلیارد دلار درآمد صنعت پتروشیمی کشور است، همین هشت در صد بود که در شرایط تحریم به مدد اقتصاد و ارز کشور آمد و ناجی بود.

رستمی در ادامه با بیان اینکه «یادآوران در زنجیره تولید و تکمیل خوراک بندر امام مفهوم پیدا کرد»، گفت: NGL3200 را پتروشیمی بندر امام تأمین مالی کرده است و ان‌شاءالله در به‌زودی در سرویس قرار خواهد گرفت، با راه‌اندازی یادآوران، ۴۷۵ هزار تن در سال اتان و ۹۴۲ هزار تن C3+ به سمت بندر امام ارسال خواهد شد ضمن بهره‌مندی از ظرفیت واحدهای NF نیاز به واحد اتان ریکاوری است که قرارداد آن امروز امضا می‌شود.

 مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خاطرنشان کرد: ارزش قرارداد بازیابی اتان ۳۹ میلیون یورو است و در زنجیره تأمین خوراک پتروشیمی بندر امام بسیار مهم است و کمک قابل‌توجهی به سودآوری شرکت خواهد کرد و این پروژه ۲۴ ماهه اجرا خواهد شد.