به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ؛ دکتر سید ابوالحسن محمدی، گفت: چاه شماره ۱۷ دالان از جمله چاه‌های توسعه ای میدان گازی دالان است که عملیات حفاری آن توسط اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران طی حدود شش ماه و نیم به طول انجامید.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، افزود: پس از اتمام عملیات حفاری و ترخیص دکل حفاری ، مدیریت امور فنی زاگرس جنوبی با استفاده از چوک منی فولد و نصب و اتصال موقت خط لوله جریانی گودال سوخت، اقدامات اصلاحی درون چاهی از جمله جریان چاه به گودال سوخت با هدف تمیز سازی و بررسی وضعیت سیال تولیدی، راندن نمودار نگار تولید ، مسدود سازی ناحیه آبده ، مشبک کاری سازند دالان بالایی و اسید کاری گسترده را انجام و پس از نصب تسهیلات سرچاهی، این چاه در نیمه دوم آذر ماه سال جاری با دبی یک میلیون متر مکعب در روز در مدار تولید قرار گرفت.

دکتر محمدی، افزود: نصب تسیهلات سرچاهی و خطوط لوله جریانی چاه توسط اداره مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران انجام و راه اندازی آن با همکاری گروه راه اندازی و منطقه عملیاتی آغار و دالان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی پس از انجام ۲۰ هزار نفر ساعت کار در شرایط کاملا ایمن انجام شد.

وی، در ادامه به راه اندازی چاه شماره یک تابناک اشاره کرد و گفت: عملیات تعمیر و بازگردانی چاه شماره یک تابناک که به دلیل تولید آب مازاد و پارگی جداری دچار مشکل شده بود؛ توسط دکل حفاری در سال‌های گذشته طی دو مرحله انجام شد اما بدلیل مانده‌گذاری و عدم موفقیت، چاه به صورت معلق از مدار تولید خارج شد.

محمدی، افزود: در سال ۹۹ با استقرار دکل حفاری، عملیات تعمیر این چاه به طور مجدد آغاز شد و این‌بار با انجام حفاری انحرافی، چاه در لایه دالان تکمیل و به تولید مجدد رسید.

وی، با اشاره به اینکه عملیات تعمیر این چاه توسط اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران شش ماه به طول انجامید، افزود: نصب تسهیلات سرچاهی این چاه توسط اداره مهندسی و ساختمان زاگرس جنوبی، و منطقه عملیاتی پارسیان انجام شد و عملیات راه اندازی آن نیز توسط گروه راه‌اندازی و منطقه عملیاتی پارسیان به پایان رسید و در مجموع با انجام ۱۸ هزار نفر ساعت کار در شرایط کاملا ایمن با تایید اداره بازرسی فنی این چاه به چرخه تولید بازگشت.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت وگاز زاگرس جنوبی، با اشاره به اینکه عمده عملیات راه اندازی این چاه با استفاده از ظرفیت های داخلی زاگرس جنوبی اجرا شده است، ادامه داد: تنها در بخش سیویل از خدمات پیمانکار استفاده شده است و مابقی اقدامات با استفاده از توان متخصصان زاگرس جنوبی و با استفاده از کالاهای موجود در انبارها انجام شده است.

محمدی از کلیه دست اندرکاران راه‌اندازی این دو حلقه چاه تقدیر کرد و گفت: استمرار تولید زمستانی زاگرس جنوبی، نتیجه حمایت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و تلاش گروهی کارکنان در ستاد و مناطق عملیاتی است.

وی، با تاکید بر اینکه توان تولیدی این شرکت در حال حاضر بیشتر از توان تکلیفی آن است از آمادگی کامل زاگرس جنوبی در تامین حداکثری سوخت زمستانی خبر داد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که در سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان فعالیت می کند.