به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، ابوالفضل مرادی روز شنبه (۲۵دیماه ۱۴۰۰) در حاشیه نشست کمیسیون نهایی تدوین ۱۰ عنوان استاندارد ملی رشته کاری فرآیند و مواد شیمیایی(PR) که در پالایشگاه بیدبلند۲ برگزار شد به تشریح فرآیند ملی‌سازی استانداردهای صنعت نفت پرداخت و اظهار داشت: از مجموع ۱۴۶ استاندارد نهایی شده، ۱۰۶ عنوان آن طی قرارداد پژوهشی با پژوهشگاه استاندارد، ملی­­‌سازی می­‌شود و ۴۰ عنوان استاندارد نیز بر اساس نیازهای مطالعاتی و عملیاتی معاونت امور تولید شرکت ملی نفت ایران در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: بازنگری و ملی‌سازی استانداردهای صنعت نفت (IPS) از سال ۱۳۹۸ طی قراردادی با پژوهشگاه استاندارد و با همکاری دو مجموعه معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت (اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها) و اداره کل اچ اس ای و پدافند غیرعامل در دستور مدیریت پژهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

مرادی افزود: در فرآیندهای کاری بازنگری، تدوین و ملی‌سازی این استانداردها؛ ابتدای امر بانک اطلاعاتی از خبرگان خارج و داخل صنعت نفت اعم از شرکت‌های اصلی و فرعی وزارت نفت، شرکت‌های خصوصی، مهندسین مشاور، انجمن‌های علمی، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و سایر ذینفعان ایجاد گردید. سپس آموزش‌های کاربردی مطابق با رویه‌های موجود در سازمان ملی استاندارد به خبرگان ارائه شد.

وی ادامه داد: در ادامه این فرآیند، ضمن جمع‌آوری مستندات و منابع، کمیته‌های مرجع و دبیران کمیته‌ها مشخص شدند و پس از برگزاری جلسات کمیته‌های مرجع، عناوین ۱۰۶ استانداردها به انضمام منابع پیشنهادی طی بهمن ماه ۱۳۹۹ الی فروردین ۱۴۰۰ در کمیته برنامه‌ریزی سازمان ملی استاندارد مصوب گردید.

معاون تجاری­‌سازی مدیریت پژهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: بخش عمده­‌ای از این برنامه در سال‌جاری و بخش دیگر آن تا خردادماه سال آتی اجرایی خواهد شد و مشتمل بر تهیه پیش‌نویس، بحث‌های مربوط به برگزاری کمیسیون‌های فنی و نهایی، ویراستاری ساختاری و فنی و ارائه مستندات به کمیته ملی سازی است که این فرآیند برای همه استانداردها طی می‌شود.

وی درباره حجم فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه گفت: در ابتدا برآوردی که کارشناسان پژوهشگاه استاندارد و همچنین همکاران وزارت نفت داشتند این بود که شاید با ۵ یا ۶ جلسه کاری کمیسیون‌های فنی بتوانیم بحث مربوط به تهیه پیش‌نویس و نهایی‌سازی متن استانداردها را برای ملی‌سازی به پایان ببریم اما برای برخی از استانداردها بیش از ۲۰ جلسه فنی برگزار شد تا موضوع بررسی، و از نظر فنی غنای لازم را پیدا کند و ابهامات و ایرادات اعضای کمیسیون مرتفع شود.

مرادی ادامه داد: برای برخی از رشته‌ها هم در کمیته‌های مرجع عناوین زیادی مطرح شد که به دلیل مشابهت‌های فنی و نگارشی که وجود داشت خیلی از آنها تجمیع شد.

معاون تجاری سازی مدیریت پژهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: به عنوان نمونه، برای استاندارد AR  که جزء یکی از ده رشته‌های کاری استانداردسازی صنعت نفت محسوب می‌شود ابتدا ۱۸ استاندارد اعلام شد اما در کمیته‌های مرجع و برنامه‌ریزی ۴ عنوان مصوب شد که این اقدام از پراکندگی و موازی کاری جلوگیری و کاربری را تسهیل کرده است. بنابراین ساز و کارهای جدیدی در زمینه تدوین ساختاری استانداردهای حجیم در این پروژه ایجاد گردیده است.

مرادی درباره گروه کاری HSE بیان داشت: در این حوزه ۳۲ عنوان استاندارد در دستور کار ملی‌سازی قرار دارد که از این تعداد ۱۷ عنوان مربوط به رشته حفاظت حریق، ۵ عنوان مربوط به ایمنی‌عمومی، ۴ عنوان ایمنی فرآیند و ۶ عنوان بحث‌های زیست محیطی است که مراحل پایانی را طی می‌کنند و کمیسیون نهایی آنها در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی در پایان گفت: جلسات کمیسیون‌های نهایی تدوین ده عنوان استاندارد ملی رشته کاری فرآیند و مواد شیمیایی (PR) با مساعدت مدیر کل محترم نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح های وزارت نفت و مدیر عامل محترم پالایشگاه گاز بید بلند۲ برای نخستین‌بار در پالایشگاه بید بلند ۲ به عنوان یکی از مکان‌های پیاده سازی و استفاده خروجی استانداردهای ملی به مدت ۳ روز برگزار می‌شود.

مشارکت حداکثری مناطق نفتخیز جنوب در ملی‌سازی استانداردهای صنعت نفت

رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز در حاشیه این نشست به تشریح ضرورت و چگونگی به­روزرسانی استانداردهای صنعت نفت پرداخت و اظهار داشت: به طور معمول استانداردها در بازه‌های زمانی ۵ ساله به‌روز رسانی می‌شوند که از سال ۱۳۸۹ بنا به دلایلی به­روز رسانی استانداردهای صنعت نفت موسوم به IPS متوقف شده بود ولی خوشبختانه با موافقت هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و تلاش و پیگیری مدیریت پژوهش و فناوری این شرکت، اجرای پروژه به‌­روزرسانی و ملی‌سازی بخشی از استانداردهای IPS مصوب و از سال ۱۳۹۷ طی قراردادی به پژوهشگاه استاندارد واگذار شد.

سیدابوالقاسم شایسته امین‌زاده افزود: با توجه به لزوم شناسایی و جذب کارشناسان استانداردها در ۴ شرکت اصلی تابع وزارت نفت و آموزش فرآیندهای تدوین استانداردهای ملی به آنها، دوره‌های مربوطه برگزار و عملاً از سال ۱۳۹۹ جلسات کمیته‌های فنی استانداردسازی توسط پژوهشگاه استاندارد و با مشارکت کارشناسان استانداردها در شرکت ملی نفت ایران و سایر شرکت‌های اصلی و فرعی و واحدهای مرتبط مانند پژوهشگاه صنعت نفت برگزار گردید.

وی اضافه کرد: در این پروژه به دلیل تجربه، تنوع، تخصص‌ها و وجود ساختار سازمانی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که پیگیر موضوع بود کارشناسان شرکت مشارکت حداکثری و محوری داشته‌اند.

شایسته امین‌زاده گفت: استاندارد فرآیند مواد شیمیایی (PR) اولین دست از استانداردهای IPS بوده که به جلسات نهایی رسیده و به زودی جلسات نهایی سایر رشته­‌ها از جمله خطوط لوله و شیرآلات، حفاظت فنی و برق نیز تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۸۰ عنوان دیگر از استانداردهای IPS باقیمانده، که از سوی شورای سیاستگذاری استانداردهای صنعت نفت به کمیته‌های استانداردسازی در ۴ شرکت اصلی واگذار شده‌اند و در واقع فاز دوم پروژه به­‌روزرسانی استانداردهای صنعت نفت را تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: در این بخش حدود ۹۰ عنوان طی قرارداد مشابهی از سوی شرکت‌های گاز و پتروشیمی به پژوهشگاه استاندارد واگذار شده و کار به­‌روزرسانی و ملی‌سازی آنها شروع شده است.

وی گفت: به­‌روزرسانی حدود ۴۵ عنوان دیگر نیز توسط شرکت پالایش و پخش انجام خواهد شد و حدود ۴۵ عنوان باقی مانده به کمیته استانداردسازی نفت محول شده که فرآیندهای کاری مربوطه از طریق مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد و امیدواریم که به زودی کار به­‌روزرسانی این استانداردها نیز شروع شود.

شایسته امین‌زاده در پایان بیان داشت: با انجام این کار کل استانداردهای IPS که بالغ بر ۳۵۰عنوان می باشند در یک بازه زمانی دو ساله به‌روز رسانی خواهد شد که امیدوارم که این کار ادامه داشته و در سال‌های آتی به صورت یک کار دائمی و منظم و همزمان با پیشرفت استانداردهای ملی و بین المللی استانداردهای صنعت نفت در حوزه‌های تخصصی مورد تجدیدنظر قرار گیرند.