به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، محمد گلستان‌باغ در نشست تخصصی بررسی فرصت‌های اشتغال در بومی‌سازی کالاهای صنعتی که از سوی جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد با ابراز خرسندی از فعالیت‌ها و اقدامات سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در زمینه صنعت نفت، اظهار کرد: مجموعه جهاددانشگاهی، مجموعه‌ای است که با صنعت، آشنایی کامل دارد و در این زمینه نیازسنجی می‌کند. فرصت مناسبی برای صنعت است که نیازهای خود را به این مجموعه واگذار کند و از افراد و گروه‌های توانمند در این مجموعه استفاده شود تا منفعت این موضوع به کشور برسد.

وی افزود: دستاوردهای مهمی اتفاق افتاده است اما قطعا کافی نیستند. باید از کارهای نقطه‌ای و کپسولی عبور کنیم و باید کاری کامل را انجام دهیم و پروانه شدن صنعت را در تمامی ابعاد، مشاهده کنیم.

گلستان‌باغ گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، صنعت نفتِ دانش بنیان شکل نگرفته است. این موضوع در صنعت نفت به صورت شایسته نمایان نشده است و جای کار در این خصوص، بسیار زیاد است. فاصله زمانی زیاد از زمان اعلام نیاز تا برطرف کردن آن، خود به نوعی زنگ خطر است.

گلستان‌باغ ادامه داد: در این زمان طولانی، فناوری‌ها و نیازها دستخوش تغییرات می‌شوند. با توجه به وضعیت کنونی در صنعت نفت، تولید نفت از میادین افول پیدا کرده است و تکنولوژی‌های دنیا و فناوری‌های برداشت از مخازن، پیچیده‌تر شده است و ما نیز به تحقق این موضوع نیازمند هستیم.

وی بیان کرد: نوع نگاه باید تغییر کند. نگاه از بیرون باید از گذشته محوری به سمت پیشروبودن تغییر پیدا کند. زمانی آرزوی ما تولید ملی بود و از این موضوع عبور کردیم. فرد ایده‌پرداز ما همچنان در موضوعات گذشته باقی مانده است و آن‌ها را نوآور تلقی می‌کند.

گلستان‌باغ اظهار کرد: زنجیره ارزش فقط تولید محصول نیست بلکه فرآیندی کاری است که در آن نوآوری نیز وجود دارد. این موضوع فرآیندی است که باید در دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و در میز دانشگاهی ما تعریف شود که صنعت نفت ما در ۱۰ سال آینده چه نیازهایی خواهد داشت و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نیازهای آینده نیز در نظر گرفته شود.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: اگر از آینده غافل شویم نمی‌توان صنعت را بر دوش دانش‌بنیان قرار دهیم و بخواهیم آن را ادامه دهیم. صنعتی دانش‌بنیان است که آینده‌پژوهی داشته باشد. اگر مدل‌های کاری خود را در حال حاضر تغییر ندهیم چگونه انتظار داریم که وضعیت آینده خود را تغییر دهیم.

گلستان‌باغ ادامه داد: امروز به شدت به یک شبکه فناور نیاز داریم. شبکه‌ای که بستر دانش‌بنیان شدن صنایع است و آن را نداریم. این شبکه باید در دل شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت به وجود بیاید. همچنین باید نیازها شناسایی شوند. خطر مهلکی که وجود دارد این است که نگاه ما به محصولات دانش‌بنیان، عرضه و تقاضا نیست و به دنبال فروش آن هستیم. امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان در مقابله با صنعت، نگاهی مشتری‌محوری دارند که این موضوع مانند سم است. باید از این بعد خارج شویم و نگاه تقاضامحوری وجود داشته باشد.

وی در خصوص سازوکار موجود برای اعلام نیاز در بین صنعت و تولیدکننده اظهار کرد: اگر بخواهیم یک مدل را در این راستا طراحی کنیم نباید نقطه‌ای و معطوف به گذشته باشد و باید به گونه‌ای باشد که نیازهای آینده را نیز در بر بگیرد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: تعریف دانش بنیان این است که نیازها را به گونه‌ای رفع کند که در آینده نیز احساس نیاز وجود نداشته باشد. امنیت علمی به این معنا است که صنعتگر دانش را در خود حس کند و دغدغه این را نداشته باشد که در آینده چه اتفاقی می‌افتد و باید این مجموعه‌ها به فکر نیازها و مسائل آینده این صنعت نیز باشند.

دانش‌بنیان‌ها باید چند پله از صنعت، جلوتر باشند

گلستان‌باغ ادامه داد: امروزه شرکت‌های دانش بنیان و صنعت، تقریبا در حال حرکت در یک خط هستند اما این موضوع باید به گونه‌ای باشد که دانش بنیان‌ها چند خط از صنعت جلوتر باشند. باید از بحث اعلام نیاز عبور کنیم و به این برسیم که نیازهای آینده در یک صنعت، در نظر گرفته شود و به مرحله تولید یا اجرا برسند.

وی با اشاره به بحث شناسایی نیازهای آینده صنایع توسط دانش بنیان‌ها گفت: سامانه‌ای که باید طراحی کنیم باید به گونه‌ای باشد که دانش‌بنیان‌ها را به گونه‌ای توانمند کند که  حتی بتوانند نیازهای آینده صنعت را شناسایی کنند و آن‌ها را در نظر بگیرند.

گلستان باغ ادامه داد: امیدوار هستیم که بتوانیم شبکه‌ای را به صورت پایلوت ایجاد کنیم. اعلام آمادگی می‌کنیم که در این راستا نشست‌های مشترکی را داشته باشیم و این شبکه را به صورت پایلوت در مناطق نفتخیز جنوب پایه‌ریزی کنیم و در صورت موفق بودن می‌توانیم آن را حتی به صنایع دیگر تسری بدهیم.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان کرد: اقتصاد مقاومتی که زیر بنای اقتصاد کشور است دارای دو بخش درون‌زا و برون‌نگر است و تقریبا تمامی شرکت‌های داخلی ما بخش درون‌زا بودن را مدنظر گرفته‌اند. اگر نگاه برون‌نگر در بین دانش بنیان‌ها شکل بگیرد، تقاضا محور خواهند بود و چند قدم از صنعت جلوتر خواهند رفت.

گلستان باغ گفت: در وضعیت کنونی نیاز به جهادی بودن وجود دارد؛ زمانی که احساس می شود یک شرکت دانش بنیان توان برطرف کردن مشکل موجود را دارد، باید تلاش شود تا تمامی بروکراسی ها و مشکلات بر سر این راه برطرف شود تا زمانی که به شرایط ایده آل برسیم.