به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی مهندس رامین حاتمی مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، روز دوشنبه ( 25 بهمن 1400) در نشست پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در نیمه نخست سال 1401، با اشاره به تولید تجمعی  ۱۴ میلیارد  و ۶۳ میلیون متر مکعب گاز از ابتدای امسال تا امروز و  حداکثر تولید روزانه۶۴ میلیون متر مکعب و تحقق تولید تکلیفی، برنقش استراتژیک این شرکت در تامین گاز شش استان شمالی و شرقی کشور تاکید و  خاطرنشان کرد: تا پایان مهر ماه یک میلیارد و 664 میلیون متر مکعب گاز در مخزن شوریجه D تزریق و تا کنون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب بازتولید شده است. 

مهندس رامین حاتمی، در رابطه با تداوم تولید و توسعه میادین جدید گازی در حوزه عملیاتی شمال شرق کشور اظهار داشت: از جمله اهداف مهم شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افزایش توان تولید گاز است که در همین ارتباط توسعه میدان توس به‌عنوان یک منبع مطمئن در تولید و تامین پایدار گاز در شرق کشور در زمره مهمترین اولویت های این شرکت قرار دارد. 

وی همچنین، اجرای فاز ۲ ذخیره سازی گاز در میدان شوریجه را به منظور افزایش ذخیره سازی گاز به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب در روز و بازتولید روزانه تا سقف ۴۰ میلیون متر مکعب  را بسیار حایز اهمیت دانست.

بر اساس این گزارش مهندس حاتمی درباره طرح توسعه میدان گازی توس تصریح کرد: میدان گازی توس در 35 کیلومتری میدان گازی خانگیران است که وجود گاز در این میدان با حفر نخستین حلقه  چاه در سال 1389 به اثبات رسید و نتایج  مطالعات انجام شده توسط شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نشان از حجم  مناسب گاز درجای این میدان جهت برداشت دارد؛ میزان تولید این میدان در فاز اول روزانه سه میلیون متر مکعب با حفر سه حلقه چاه توسعه ای جدید و تعمیر یک حلقه چاه موجود، محقق می‌شود. 

وی، تحقق تولید فراتر از برنامه در شرایط ایمن را در پایداری تولید و تعهدات این شرکت حائز اهمیت دانست و افزود: در این ارتباط در فصل گرم سال بیش از 48هزار نفر ساعت تعمیرات اساسی تاسیسات و تجهیزات مرتبط با تولید گاز صورت پذیرفته بود؛ حفاری، تعمیر و راه اندازی چهار حلقه چاه و نصب مخزن ذخیره سازی مایعات گازی مرکز اندازه گیری خانگیران از دیگر فعالیت های قابل توجه صورت گرفته در شرکت بهره برداری نفت وگاز شرق طی سال جاری است. 

وی همچنین، حفاری دو حلقه چاه جدید و تعمیر یک حلقه چاه موجود و نصب تاسیسات سه حلقه چاه و خطوط لوله جریانی را از مهم‌ترین برنامه‌های استمرار تولید در مخزن خانگیران برای سال آینده عنوان کرد. 

رئیس هیات مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، در ادامه این نشست در خصوص منطقه عملیاتی سراجه قم نیز گفت: در سال جاری در منطقه عملیاتی سراجه قم 92 درصد تحقق تولید داشته‌ایم و در مجموع حدود 700 میلیون مترمکعب گاز استحصال گردید که این امر در بحث پایداری شبکه گاز کشور نقش مهمی ایفا کرده است.

گفتنی است نشست های پیش بینی بهره دهی چاه ها Forecastدر شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به سبب لزوم رعایت شیوه های نامه های بهداشتی بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.