به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، مهندس علیرضا  دانشی روز یکشنبه(۲۲ اسفند ۱۴۰۰) در نشست با مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به شرایط مخازن این شرکت ایجاد مرکز پژوهشی و تحقیقاتی ازدیاد برداشت باید در اولویت قرار گیرد و در این زمینه پیگیری با شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته که امیدواریم محقق شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه دانش در سازمان‌ها و ارتقاء شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: دانش‌بنیان نمودن سازمان‌ها و تولید علم و دانش موثرترین اقدامی است که می‌توان برای مقابله با فشارهای استکبار جهانی انجام داد و حفظ و عظمت انقلاب نیز از همین نقطه رقم می‌خورد.

مهندس دانشی افزود: در خصوص توسعه فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان نمودن سازمان‌ها باید به این نکته توجه شود که باید از شعارها فاصله گرفته و وارد کارهای عملی شد چون فرصت کوتاه و کارهای انجام نشده بسیار است.

وی ادامه داد: به این منظور می‌توان از پیشرفت صنایع موفق کشور از جمله صنعت دفاعی الگوبرداری و به سرعت فاصله خود را با مرزهای دانش کم نمود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان داشت: مهمترین آفتی که در بحث تولید فناوری با آن مواجه هستیم ناشی از جزیره‌ای عمل کردن در کارهای علمی و پژوهشی است که در این زمینه باید در جهت هم‌افزایی مولفه‌های دانش در کشور برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام دهیم.

مهندس دانشی گفت: برای موفقیت در این زمینه باید تمرکز فعالیت‌های پژوهش و فناوری بر مناطق عملیاتی باشد، نظام تشویق و پاداش مالی و معنوی پژوهشگران ارتقاء یابد، تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی هدفمند باشد و دستورالعمل‌های پژوهش و فناوری برای حمایت از پژوهشگران بازنگری و اصلاح شود.

وی با بیان اینکه ضروری است از فعالیت‌های گذشته خود درس‌آموزی کنیم اظهار داشت: منابع مالی، امکانات و نیروی انسانی ما محدود است لذا باید از این منابع به نحو مطلوب استفاده کنیم و با پرهیز از موازی‌کاری و جزیره‌ای عمل کردن، تمام ظرفیت‌های صنعت نفت را یکجا جمع نمود تا به هدف مطلوب برسیم.

مهندس دانشی با تاکید بر تخصصی شدن دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه صنعت نفت باید به سرعت جایگاه گذشته خود را بازیابد و انستیتو ازدیاد برداشت نفت نیز در مناطق نفتخیز جنوب تاسیس شود.

وی افزود: ایجاد انستیتو ازدیاد برداشت در مناطق نفتخیز موجب می‌شود نیازسنجی‌ها سریع‌تر انجام شود، پروژه‌های پژوهشی مرتبط با این موضوع به سرعت پیش‌روند و نیروی انسانی متخصص تربیت ‌شود.

استراتژی فناوری در شرکت ملی نفت ایران تدوین خواهد شد

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران هدف از برگزاری این نشست را پیگیری مصوبات ستاد تحول و پیشرفت فناوری‌های دانش‌بنیان شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد و اظهار داشت: این ستاد پیرو فرماشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه دانش تشکیل شد تا با همکاری شرکت‌های تابعه و دریافت نظرات آنها بتوانیم در راستای تحقق فرمایشات ایشان گام‌های موثری برداریم.

سید مهدیا مطهری گفت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری در نظر داریم نیازهای صنعت نفت را شفاف و واضح منعکس کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، سازنده‌ها، شرکت‌های طراح و سازنده و سایر مجموعه‌های مرتبط که می‌توانند به ما کمک کنند با نیازهای شرکت ملی نفت ایران آشنا باشند که در این زمینه شرکت‌های تابعه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی افزود: در سال آینده تدوین استراتژی فناوری را با مشارکت جدی شرکت‌های تابعه آغاز خواهیم کرد که در این راستا کارگاه‌های تخصصی در شرکت‌ها برگزار خواهد شد تا با نظر جمعی همکاران این استراتژی تدوین و در نهایت در هیئت مدیره تصویب شود.

دکتر مطهری گفت: برای ایجاد صنعت نفت دانش‌بنیان باید برنامه عملی، واقعی و قابل اجرا تدوین کنیم تا با مراقبت و پایش مداوم آن بتوانیم به نتایج مورد نظر در کوتاه مدت و میان مدت برسیم.

ایجاد شبکه فناور از سوی مناطق نفتخیز جنوب

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز در این نشست به برنامه‌های این شرکت برای توسعه دانش اشاره کرد و اظهار داشت: در گام نخست رصد فناوری در تمام حوزه‌های تخصصی را از مخزن تا محصول نهایی در دستور کار قرار داریم و در این زمینه تیم‌های تخصصی متشکل از کارشناسان فنی ایجاد شده و نتایج به صورت یک کتابچه ارائه ‌خواهد شد.

دکتر محمد گلستان‌باغ گفت: در زمینه نیازسنجی در دو بخش تعیین نیازهای فعلی و نیازهای مبتنی بر آینده‌پژوهی در حال فعالیت هستیم تا ضمن رفع مشکلات کنونی که ناشی از قدمت فرآیندها و تاسیسات است به فناوری‌های روزآمد دسترسی پیدا کنیم.

وی شناسایی شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر ملزومات صنعت نفت دانش‌بنیان برشمرد و بیان داشت: مناطق نفتخیز جنوب در این زمینه شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را برای ایجاد یک شبکه فناور در حوزه بالادستی در دستور کار خود دارد تا هر مدیری بتواند در مدت کوتاه نیازهای خود را شناسایی کند.

دکتر گلستان‌باغ افزود: این شبکه ابتدا به صورت پایلوت در یک حوزه تخصصی رونمایی خواهد شد تا در صورت موفقیت آمیز بودن آن را در سایر حوزه‌ها گسترش ‌دهیم.