به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی ، مهندس احمد رجبی مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با رکورد شکنی بازتولید گاز از مخزن شوریجه افزود : با توجه به طولانی شدن فصل سرد سال 1400 و در راستای تامین گاز مورد نیاز شبکه سراسری گاز ، بازتولید گاز از این مخزن تا دهم فروردین ماه  1401 ادامه یافت و منجر به  دستیابی به این رکورد  شد .

مهندس رجبی درباره اهداف اجرای فاز اول  طرح ذخیره سازی گاز در سازند مخزن شوریجه D  میدان گازی خانگیران تصریح کرد : این طرح  به منظور تزریق روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز سبک طبیعی در طی هشت ماه سال و بازتولید روزانه 20 میلیون متر مکعب در چهار ماه سرد سال اجرا شده است. همچنین در فاز دوم امکان ذخیره سازی روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز در فصل گرم و برداشت روزانه 40 میلیون متر مکعب در چهار ماه سرد سال فراهم می شود.

وی افزود : شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به عنوان محور تولید گاز در کشور که وظیفه تولید صیانتی از  بخش عمده مخازن گازی در مناطق خشکی ایران را به عهده دارد ، به عنوان اولین شرکت تولید گاز خشکی وظیفه بهره برداری از دو مخزن ذخیره سازی گاز را به عهده دارد که در مجموع حدود 25 میلیون متر مکعب در روز گاز در فصل سرد از این دو مخزن تولید و وارد شبکه سراسری گازی می شود.

بر اساس این گزارش ، مخزن شوریجه D در فاصله 40 کیلومتری شهرستان سرخس از مناطق عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق از شرکت های تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران می باشد. این شرکت مسئولیت بهره برداری از دو میدان خانگیران و گنبدلی در سرخس برای تامین خوراک پالایشگاه شهید هاشمی نژاد جهت مصارف استانهای خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، خراسان شمالی ، مازندران ، گلستان ، سمنان و همچنین واحد پتروشیمی خراسان و سوخت نیروگاه نکا در شمال کشور را به عهده دارد.