به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی هلدینگ برق و انرژی بنیاد مستضعفان محمدزمان جلویان در نخستین گردهمایی مدیران گروه برق و انرژی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ضمن تشکر ازبه گزارش روابط عمومی هلدینگ برق و انرژی بنیاد مستضعفان تلاش های همکاران در راستای رسیدن به عملکرد قابل قبول در هلدینگ صبا طی سال گذشته؛ گفت: شرکت بهره برداری و تعمیرات نیروگاه صبا شامل نیروگاه قم؛ زرگان؛ زنجان؛ خرم آباد؛ خرمشهر و چابهار است که ظرفیت 6 درصد از انرژی برق کشور را تامین می کند.

وی ادامه داد: نیروگاه های این هلدینگ در سال ۱۴۰۰ جزو نیروگاه های برتر از سوی مدیریت شبکه برق ایران اعلام شدند.

جلویان به تشریح وضعیت بهره برداری نیروگاه ها پرداخت و گفت: ظرفیت نصب‌ شده نیروگاه‌های کل کشور معادل 88 هزار مگاوات بوده است که گروه صبا توانسته ۴ هزار مگاوات  از آن را تولید نماید.

وی افزود: این شرکت با تولید 17 میلیون مگاوات ساعت انرژی نزدیک به ۴ درصد از کل برق کشور را تامین کرده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی نیروگاه های تحت بهره‌برداری صبا با مالکیت هدلینگ صبا معادل ۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات است؛ افزود: ظرفیت عملی این گروه حدود 2900 مگاوات می‌باشد.

وی در ادامه گفت: بیش از 20 پروژه تعمیرات در نیروگاههای درونگروهی و برونگروهی انجام شد و هیچ حادثه Operation در نیروگاه های زیرمجموعه رخ نداده است.

جلویان همچنین از بررسی زنجیره خدمات بهره برداری و تعمیرات و امکانسنجی توسعه خدمات  اجرای سیستم BMS برای واحد 1 بخار نیروگاه زرگان خبر داد و گفت: اجرای اتاق کنترل مرکزی مانیتورینگ واحدهای گازی نیروگاه زرگان از دیگر فعالیت های گروه در سال گذشته بوده است.

وی درباره رتبه بندی ها نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ نیروگاه خرمشهر از نظر نرخ انرژی تولید شده رتبه 1 کشور و در زمینه ضریب بهره برداری  رتبه ۳ را کسب کرده است.

به گفته جلویان؛ سهم تولید برق هلدینگ صبا از کل تولید ناخالص برق کشور در ۱۴۰۰ معادل ۳۵۹ میلیون مگاوات بوده است

وی به شاخص های بهره برداری در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: ضریب آمادگی نیروگاه خرمشهر ۹۲ درصد؛ قم ۸۲ ؛چابهار ۸۳ ؛زنجان ۸۸  و خرم اباد۸۴ بود و ضریب اطمینان نیروگاه ها بیش از ۹۸ درصد محاسبه شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری و تعمیرات نیروگاه صبا از برنامه های سال ۱۴۰۱ در نیروگاه‌های زیرمجموعه خبر داد و اعلام کرد: بازدیدهای دوره ای و تعمیرات منظم مطابق با برنامه اجرا خواهد شد.

وی در ادامه به برنامه های گذر از پیک سال ۱۴۰۱ نیروگاه ها پرداخت و گفت: نیروگاه خرمشهر در حال پیگیری اجرای طرح Media  جهت ارتقاء توان و راندمان است.

جلویان در پایان ضمن اشاره به  بهره برداری از واحد بخارنیروگاه چابهار ابراز امیدواری کرد تا با سنکرون این واحد بخار 160 مگاواتی هلدینگ برق و انرژی بنیاد برای پیک بار سال 1401 با تمام توان در خدمت مردم عزیز کشور باشد.