به گزارش اکونا پرس،

علیرضا دانشی دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: برای اثربخشی بهتر ۱۰ مگاه پروژه پژوهشی میادین نفتی، وضعیت قرارداد انجام این پژوهش‌ها از میدان محور به مسئله محور فناورانه در حال تغییر است.

وی بیان داشت: بخشی از این پژوهش ها در قالب قراردادهای ارزی به ارزش ۱۳ میلیون یورو و بخش دیگر آنها در قالب قراردادهای ریالی به میزان چهار هزار و ۱۱۱ میلیارد ریال انجام می شوند.

دانشی خاطرنشان کرد: این پروژه‌های مطالعاتی به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی داخلی واگذار شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تاکیدکرد: این مراکز از دانش و توانمندی‌های علمی لازم برای انجام این مگا پروژه‌های پژوهشی برخوردار هستند.

دانشی یادآورشد: مگاه پروژه‌های پژوهشی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب دربرگیرنده میدان‌های اهواز، بی‌بی حکیمه، گچساران، کوپال، کرنج، منصوری، رگ سفید، مسجدسلیمان، بینک و مارون است.

۱۰ هزار میلیارد ریال افق اعتباری امسال ویژه تولید بار اول شرکت‌های دانش بنیان 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر اینکه بهره‌وری و کاهش هزینه در زمینه تولید و توسعه صنعت نفت در جنوب یک اولویت جدی محسوب می‌شود، اضافه‌کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در قالب انعقاد قراردادهای تولید بار اول، در دستور کار است.

وی افق اعتباری امسال ویژه تولید بار اول شرکت‌های دانش بنیان را ۱۰ هزار میلیارد ریال دانست و افزود: در این زمینه تاکنون پنج قرارداد منعقد شده که ارزش آنها ۶۳۰ میلیارد ریال است و بررسی طرح‌های دانش بنیان ویژه تولید بار اول همچنان ادامه دارد.

مشارکت کنسرسیوم‌های داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در توسعه سه میدان نفتی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همچنین به انجام مراحل سرمایه‌گذاری کنسرسیوم‌های داخلی و خارجی برای توسعه میادین شادگان، مارون (مخزن بنگستان) و میدان پازنان ( مخزن آسماری) خبر داد و گفت: بلند مدت ترین قرارداد توسعه این میدان‌ها مربوط به میدان شادگان با مشارکت کنسرسیومی از یک شرکت داخلی و یک شرکت روسی است.

وی مدت زمان قرارداد توسعه این میدان را ۱۳ سال عنوان‌کرد و افزود: حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای توسعه این میدان یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار است.

دانشی تصریح‌کرد: برای توسعه این میدان، تعداد ۴۰ حلقه چاه جدید حفر و میزان افزایش برداشت از آن ۲۳۵ میلیون بشکه  نفت برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همچنین به توسعه میدان مارون( مخزن بنگستان) با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلار اشاره‌ کرد و گفت: سرمایه‌گذاری این میدان نیز از سوی یک کنسرسیوم روسی انجام می‌شود.

وی تصریح‌کرد: میزان افزایش برداشت این میدان ۳۷ میلیون بشکه نفت طی دوره ۱۰ ساله از طریق حفر ۹ چاه جدید برآورد شده است.

دانشی ادامه‌داد: از جمله تعهدات این کنسرسیوم فرازآوری مصنوعی در ۱۰ حلقه چاه موجود، ساخت واحد نمکزدایی ۵۵ هزار بشکه‌ای و همچنین ایجاد واحد شیرین‌سازی به ظرفیت ۵۵ هزار بشکه نفت (در روز) است.

وی همچنین از انعقاد قرارداد ۲ ساله با یک کنسرسیوم ایرانی-خارجی برای سرمایه‌گذاری ۲ ساله به‌منظور توسعه میدان پاژنان (مخزن آسماری) اشاره‌ کرد و گفت: ۲۰۶ میلیون یورو میزان سرمایه‌گذاری در این میدان است که میزان برداشت نفت از آن در دوره ۱۰ ساله به ۳۲ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خاطرنشان‌کرد: از جمله تعهدات این کنسرسیوم، حفاری هفت حلقه چاه جدید و تعمیر ۳۰ حلقه چاه موجود است.

تولید حداکثری در مناطق نفتخیز جنوب با حفر۲۵۶ حلقه چاه توسعه‌ای و تعمیر ۵۴۶ چاه موجود

دانشی همچنین به برنامه پنج ساله تولید حداکثری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اشاره‌ کرد و گفت: در این راستا، حفر ۲۵۶ حلقه چاه توسعه‌ای و تعمیر ۵۴۶ چاه موجود در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: جبران کاهش تولید یک هزار و ۸۶۰ بشکه‌ای نفت در روز و همچنین افزایش ۳۴۷ هزار بشکه‌ای توان روزانه تولید از جمله مهمترین برنامه‌های در دستور کار برای تحقق تولید حداکثری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ۴۸ واحد بهره برداری، ۳۹ ایستگاه جمع آوری گاز، ۲۹ واحد نمکزدایی، ۱۱ ایستگاه تزریق گاز، ۱۷ کارخانه گاز و گاز مایع، سه تلمبه خانه عمده نفت و ۳۰ هزار کیلومتر خطوط نفت و گاز دارد.

پهنه جغرافیایی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع است که دارای ۴۱ میدان نفتی و ۱۷ میدان مستقل گاری است.

این شرکت دارای پنج شرکت تابعه بهره‌برداری نفت و گاز است که ۴۰ هزار نفر نیروی انسانی را دربرمی‌گیرد. مناطق نفتخیز جنوب تولیدکننده ۸۰ درصد نفت و ۱۶ درصد گاز کشور است./ ایرنا