به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، در سلسله نشست‌های "جهاد تبیین" کانون تفکر،که صبح یکشنبه (۱۵ خردادماه ۱۴۰۱) با موضوع "روح الله (ره)؛ امامی که از نو باید شناخت" و به میزبانی روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد، برخی از دیدگاه ها و مکتب فکری امام خمینی (ره) درخصوص صنعت نفت مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم اسلام شهر، تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه صنعت نفت تاریخ پُر فراز و نشیبی داشته است گفت: سیاستگذاری صحیح، تحقیق و پژوهش اصولی در خصوص ایران اسلامی، صنعتی شدن، توسعه واقعی کشور و تولیدگرایی، مستلزم داشتن آگاهی کامل از اتفاقات و رویدادهایی است که در صنعت نفت گذشته و بدون اشراف در این حوزه، کار انجام شده با واقعیت منطبق نخواهد بود.

دکتر روح الله ایزدخواه افزود: ما بیشترین ذخایر نفت و گاز دنیا را در اختیار داریم، مهندسین و متخصصان فراوانی در این مدت تربیت شده اند،  و مدیریت های مختلفی هم در نفت تجربه شده است. اما همچنان اقتصاد کشور به نفت گره خورده و خام فروشی در حال انجام است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهایی که سالها بعد از ما به حوزه صنعت نفت ورود کردند، امروز در دنیا صادرکننده مهندسی نفت هستند. ما هم در ایران توانمندی داشتیم و داریم و شرکت های صنعتی و مهندسی با توانمندی بالایی هم داریم ولی یک نقطه ضعف اساسی در مدیریت صنعت نفت وجود دارد و آن میدان ندادن به همین توانمندی‌های خودمان است.

دکتر ایزدخواد با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) در دوران پیش از انقلاب و تأکید ایشان بر تولید ملی گفت: حضرت امام خواستار صنعت ملی و پرهیز از خام فروشی بودند و همان زمان بیان می کردند که ما صنعت مونتاژ نمی‌خواهیم و نفت خام را نمی‌خواهیم بفروشیم؛ بنابراین در حال حاضر اگر همین صنعت نفت با معیارها و آرمان های حضرت امام و الگوی انقلاب و نگاه و مکتب فکری و آرمانی وی پیش می رفت، امروز خیلی جلوتر و موفق تر بودیم.

وی گفت: اگر الگوی امام پیاده شود، نفت می تواند اهرمی باشد برای ریشه کن کردن فقر خصوصاً در استان های جنوب کشور و توسعه واقعی بر مدار نفت می تواند شکل بگیرد و فضای کار در این حوزه برای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها و جذب متخصصین بیش از پیش فراهم می‌شود.

ایشان در ادامه تصریح کردند: متاسفانه صنعت نفت همانقدر که حرف برای گفتن دارد تاریخ تلخ هم دارد و فرصت‌های بزرگی برای توسعه کشور را از دست داده است که البته قابل احیا است.

دکتر ایزدخواه با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین چالش نظام بی اعتمادی به مردم است، گفت: امام خمینی (ره) در فرمان نوسازی، فرهنگ مصرفی را بزرگترین آفت یک جامعه انقلاب می‌دانست و تاکید داشت که به محققین و مبتکرین اعتماد کنید و نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی روزمره به فراموشی سپرده شوند. بنابراین این رویکرد بایستی در توسعه صنعتی هم بکار برده شود و باور و اعتماد به متخصصان همواره مدنظر باشد.

نماینده مردم اسلام شهر، تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ما ارائه خوبی در معرفی پتانسیل ها و ظرفیت‌های خود به کشورهای همسایه نداشته‌ایم و بسیاری از آنها درخصوص پیشرفت‌های ما بی‌خبر هستند. بایستی الگوی توسعه را از درون خود شروع کنیم برای تحقق این امر مدل امام خمینی و تحقق شعارهای مقام معظم رهبری در سالهای اخیر که حول اقتصاد مقاومتی، تولید، اصلاح الگوی مصرف، دانش بنیان شدن و ... است، می‌تواند ما را در مسیر توسعه سرآمد کند.

مهندس رئیسی مشاور مدیرعامل مناطق نفتخیز در امور تولید و مسئول کمیته حل اختلاف با پیمانکاران، در این نشست گفت: همواره بدنه نخبگان، متخصصین و دلسوزان نظام پای به کار بوده اند و هرآنچه انجام نشده متوجه کم کاری مسئولین دوره‌های مختلف است.

وی نیز با اشاره به از دست دادن فرصت های زیادی برای پیشرفت و توسعه در کشور افزود: فشارهای اقتصادی که بر کشور و مردم وارد می‌شود نتیجه عدم توجه مسئولین به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مسئله خام فروشی است و همین امر باعث شده که علی رغم دارا بودن بیشترین ذخایر نفت و گاز در جهان، وارد کننده بنزین و مشتقات نفتی باشیم.

رئیسی در پایان گفت: خوشبختانه در مناطق نفتخیز جنوب در تمامی فعالیت های مربوط به نفت و گاز، متخصصین مجرب و با دانش فنی بالا وجود دارد و در هیچ حوزه تکنیکی و فنی محتاج بیگانگان نیستیم. توان بالقوه ای در نیروها وجود دارد که باید بالفعل شود و اگر  تنها عزم و اراده ملی گرایانه هم به مسائل داشته باشیم و التفاتی به گزاره های اعتقادی و نگرش های انقلابی هم نداشته باشیم، می‌توان به وضعیت مطلوبی دست یافت، و این در حالیست که با تفکر انقلابی و نگاه به درون است که می توان مسائل صنعت نفت را با قدرت بیشتری از پیش رو برداشت.

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز با اشاره به شکل گیری کانون تفکر در شرکت ملی نفت ایران و مناطق نفتخیز جنوب بر تداوم برگزاری نشست ها و محافل پرباری از این دست اشاره کرد و گفت: اعتقاد دارم صنعت نفت به عنوان یک دانشگاه میان رشته‌ای است و یک صنعت ویژه و خاص است که به لحاظ داشتن دیپلماسی سیاسی خارجی و داخلی، اقتصاد، فرهنگ و تاریخ پررمز و راز و غنای هویتی‌اش، صحبت‌های زیاد دارد که بایستی از طریق این محافل، باب گفت و گوهای بیشتر در این حوزه‌ها  مطرح شود.

سعید آتشبار افزود: اگر چه حرکت صنعت نفت، بعد از انقلاب اسلامی در مسیر نگاه کلان نظام جمهوری اسلامی بوده است و در بحث تولید و رشد نیروی انسانی متخصص، جهادی و کارمد گام های ارزشمندی برداشته ایم، اما هنوز تا رسیدن به آنچه که باید باشیم فاصله زیادی داریم و باید به سمتی برویم که بتوانیم اندیشه‌های امام خمینی (ره) را که قطعا پاسخگوی نیاز ماست را در نفت تطبیق بدهیم و  غنای فکری و معرفی موجود در آن را در این صنعت پیاده کنیم.

وی در پایان گفت: این نشست با هدف  آشنایی با گفتمان امام در صنعت نفت برگزار شد و سرآغازی است برای نشست های بعدی تا شناخت ما از رهبری که توانست با  دستگاه فکری و نرم افزاری جدید، مسیر تاریخ را عوض کند و جهان جدیدی خلق کند و انسان‌های جدیدی تربیت نماید کند، غنی‌تر شود.

در ادامه این نشست سرپرست مدیریت منابع انسانی و رئیس روابط عمومی نفت و گاز کارون و برخی از حاضرین جلسه درخصوص دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) و وضعیت فعلی صنعت نفت به بیان دیدگاه های خود پرداختند.