به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، در این مراسم که روز شنبه (۲۱ خرداد ۱۴۰۱) برگزار شد مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان داشت: صحبت کردن درخصوص مباحث محیط زیست به دلیل دغدغه‌مندی‌های موجود برای حفظ و نگهداشت محیط، خوشحال کننده و از سویی به واسطه کمبودها، نواقص و بی توجهی‌های بشر امروز به آن ناراحت کننده است.

مهندس علیرضا دانشی با بیان اینکه وضعیت آب و هوایی در سراسر دنیا دچار دگرگونی شده است گفت: جلوگیری از افزایش چالش‌ها و مشکلات مترتب بر آن در حوزه محیط زیست همت ویژه ای را می طلبد تا تبعات آن برای نسل‌های آینده کاهش پیدا کند.

 وی افزود: غلبه منافع مالی بر منافع محیط زیستی پس از انقلاب صنعتی، آب شدن یخچال‌های قطب شمال، افزایش گازهای گلخانه ای و گرمای زمین و همچنین کاهش ضخامت لایه ازن در قطب جنوب همگی بحران‌های جدی ای هستند که محیط زیست را به مخاطره می اندازند و ضرورت دارد همه ما تمام تلاش خود را برای ورود جدی به منظور حفظ محیط زیست انجام دهیم.

دانشی با اشاره به اینکه در دین اسلام هم به مسئله محیط زیست توجه جدی ای وجود دارد، ادامه داد: عمل نکردن به الزامات محیط زیستی نوعی خیانت است و توجه به آن باید در اولویت قرار بگیرد و از مباحث فانتزی در این حوزه پرهیز شود.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به الزامات مربوط به رعایت مقررات محیط زیست در اجرای پروژهها گفت: پیوست‌های زیست محیطی جزو مطالبات جدی HSE از مدیران باید باشد و پروژه‌های جمع آوری گازهای همراه نیز علی رغم پیشرفت‌های خوبی که داشته باید به صورت مستمر دنبال شود.

وی در خصوص توسعه فضای سبز گفت: خوشبختانه به همت مدیریت عملیات غیرصنعتی جهش رو به جلویی در این حوزه داشتیم هرچند شرایط آرمانی نیست و باید نگاه و فکر و عمل برای تحقق این امر جهادگونه باشد تا بتوانیم در کنار هر واحد بهره برداری یک قلمستان داشته باشیم و فضا را تلطیف نماییم.

راه‌اندازی کمیته آب در مناطق نفتخیز جنوب

مهندس دانشی یکی از اقدامات ارزشمند این شرکت در حوزه محیط زیست را تشکیل کمیته آب برشمرد و اظهار داشت: با هدف کاهش فشار بر رودخانه کارون و سایر منابع آبی استان کمیته آب را در این شرکت تشکیل داده‌ایم که این کمیته هم اکنون در حال شناسایی و ارزیابی پساب‌‌های شهری، صنعتی و کشاورزی است تا از آنها به جای آب رودخانه‌ها در تاسیسات استفاده شود.

وی تصریح کرد: این اقدام ضمن کاهش فشار بر رودخانه کارون باعث می شود سهم آب کشاورزان بیشتر شود و از رهاسازی پساب‌های صنعتی و کشاورزی در محیط زیست جلوگیری‌ به‌عمل آید و از روند شور شدن اراضی کشاورزی کاسته می‌شود.

مهندس دانشی خاطرنشان کرد: از جمله منابعی که در حال مطالعه آن هستیم و انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان نیز همکاری لازم را به‌عمل آورند، آبهای زهکشی طرح نیشکر است که طبق برآورد حدود سه میلیون بشکه در روز می توان از آن برداشت نمود.

در این نشست رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست( HSE )شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با گرامیداشت هفته حفاظت محیط زیست گفت: باتوجه به تاکید همیشگی مدیرعامل درخصوص رعایت الزامات محیط زیستی و همت و کوشش کارکنان برای تحقق این مهم، تصمیم گرفتیم در هفته محیط زیست و برای نخستین بار در سطح مناطق نفتخیز جنوب، از همکارانی که در این حوزه تلاش و همکاری نموده اند قدردانی به عمل آوریم.

محمدرضا نادری با اشاره به مهمترین اقدامات این شرکت در زمینه حفظ محیط زیست افزود: مدیریت پسماندهای حفاری با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و توانمند داخلی، مدیریت پساب‌ها، الزام پیمانکاران به توسعه فضای سبز، تهیه پیوست محیط زیستی برای تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها، ایجاد کارگروه‌های مختلف به منظور حضور در جلسات و بررسی موارد محیط زیستی در سطح استان، تهیه آمار‌ها و گزارش‌های سالیانه برای ارائه به نهادهای مرتبط از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در سال 1400 به شمار می آیند.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌های متعددی برای جلوگیری از گازسوزی، ارائه گزارش‌های خوداظهاری درخصوص منابع انتشار آلاینده‌ها، کاهش میزان تولید گازهای گلخانه ای و استفاده از دستگاه‌های MOT و MOS به منظور جلوگیری از سیال سوزی را از دیگر فعالیت‌های مرتبط با حوزه محیط زیست در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد.

در پایان این مراسم از ۵ نفر از دوستداران محیط زیست از شرکت‌های بهره‌بردار تابعه و ۷ نفر از همیاران محیط زیست از مدیریت‌ها و ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تجلیل به‌عمل آمد.