به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، علیرضا نجومی، همزمان با هفته محیط‌زیست، اقدام‌های زیست‌محیطی مدیریت اچ‌اس‌ای این شرکت در بخش‌های توسعه و عملیات  تولید گاز از سکوهای گازی پارس جنوبی را تشریح کرد.

 

نجومی با اشاره به پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی سکوهای گازی گفت: این مهم، در راستای بهره‌برداری از سکوهای گازی با حداقل اثرات زیست‌محیطی و به منظور کاهش تولید پسماندها و گازهای ارسالی به فلر اجرا شده است.

وی به عملیات مهندسی، نصب و بهره‌برداری از واحدهای تصفیه گاز باقیمانده (TGTU) پالایشگاه‌های هشتم، دهم، یازدهم و دوازدهم پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: با اجرای این پروژه در بخش پالایشگاهی، کیفیت گازهای ارسالی به فلر و اثرات زیست‌محیطی محصولات احتراق از جانب آلاینده‌های گوگردی بهبود یافته است.

مدیر اچ‌اس‌ای شرکت نفت و گاز پارس، به کاهش انتشار سالانه ۲۲۴ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا با توجه به اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدهای بازیافت گوگرد و تلغیظ گاز اسیدی (AGE) پالایشگاه‌های هشتم، دهم، یازدهم و دوازدهم، اشاره و تصریح کرد: اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کمپرسورهای OFF GAS پالایشگاه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم با هدف جلوگیری از سوزاندن ۱۵۰۰ میلیون استاندارد مترمکعب گاز از دیگر اقدام‌های شاخص در حوزه فعالیت‌های زیست محیطی بوده است.

به گفته وی، در بخش طرح‌های توسعه جدید، مطالعات EIA با ضمیمه EMP بر اساس شرح خدمات فنی و عملیاتی قبل از آغاز عملیات اجرایی، در طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کیش، پارس شمالی، فرزاد ب، فاز ۱۱، میدان گازی بلال و خطوط لوله گاز ترش بین پالایشگاهی اجرا شده است.

نجومی با اشاره به اصلاح طرح تصفیه پساب صنعتی پالایشگاه‌های پارس جنوبی از دیدگاه عملیاتی و اقتصادی همراه با تدوین شرح خدمات جدید برای مشاور تهیه‌کننده اسناد فنی مناقصه EPC، افزود: اصلاح این طرح با هدف استفاده مجدد از پساب تصفیه شده برای آبیاری و مدیریت اصولی لجن‌ها صورت گرفته است. همچنین طرح مدرن و اتوماتیک سیستم‌های تصفیه پساب و لجن بهداشتی در پایانه جاسک و ناحیه شیرینو با هدف استفاده مجدد از پساب تصفیه شده برای آبیاری و تولید کود مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: مدیریت اقتصادی و عملیاتی کاستیک مستعمل فرایند DMC با روش پایدارسازی و جامدسازی از دیگر پروژه‌های مدیریت اچ‌اس‌ای شرکت نفت و گاز پارس در حوزه حفاظت از محیط زیست بوده است.