به گزارش اکونا پرس،

به نقل از گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول)، این تفاهم‌نامه امروز (دوشنبه، 31 مردادماه) میان رشید قانعی، مدیرعامل پترول و حسین دُر، رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به منظور تسهیل تعاملات میان مجموعه‌های تولیدی بالادستی و پایین‌دستی صنایع پتروشیمی و با هدف رفع مشکلات تأمین مواد اولیه و خوراک صنایع کوچک در قالب تعاونی‌های تولیدکننده در زیر گروه‌های محصولات پتروشیمی امضا شد.

افزون‌بر این، ضرورت وجود ارتباطی نزدیک و متقابل بین مجتمع‌های تولیدکننده مواد پتروشیمی به عنوان تأمین‌کننده خوراک صنایع با اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنایع کوچک به ویژه تعاونی‌های تولیدی، به منظور توسعه هدفمند و برنامه‌ریزی شده شهرک‌های صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و نیز تقویت شرکت‌های دانش بنیان و تحقیق و توسعه در تولید محصولات با پایه ارزشی بالاتر از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

براساس این تفاهم‌نامه، همکاری‌های آماری و مطالعاتی در زمینه نیازها و توان تولید فعلی و آتی واحدهای زیرمجموعه اتحادیه، تهیه و ارائه بانک‌های اطلاعاتی واحدهای زیرمجموعه اتحادیه، تهیه گزارش توانمندی‌های تحقیق و توسعه واحدهای فعلی و افزایش ظرفیت تولیدات با رویکرد محصولات دانش بنیان، ایجاد کمیته مشترک گروه و اتحادیه برای فعالیت‌های دو جانبه با دستگاه‌های اجرایی به منظور ایجاد بسته‌های کاربردی برای خروج از مشکلات فعلی و آتی واحدهای تولیدی پایین‌دستی، هم‌اندیشی در امکان‌سنجی ایجاد واحدهای تولیدی جدید با توجه به نیازهای داخلی و خارجی محصولات جدید، انجام مطالعات مشترک وضعیت محصول و بازار واحدهای صنایع پایین‌دستی و ... انجام می‌شود.

همچنین برنامه‌ریزی برای همگرایی واحدهای تولیدی جدید با برنامه‌ها و نقشه راه ایجاد پارک‌های پتروشیمیایی و صنایع پایین‌دستی، ارائه طرح‌های آتی پایین‌دستی تکمیل زنجیره ارزش، ایجاد بانک اطلاعاتی درخواست‌های جدید سرمایه‌گذاری و تولیدی در پارک‌های زیرمجموعه گروه، بازاریابی و برآورد بازار محصولات و تولیدات واحدهای زیرمجموعه اتحادیه و ظرفیت‌ها و نیازهای آتی، هم‌افزایی متقابل برای ایجاد بازار صادراتی محصولات پایین‌دستی و ... از جمله سایر موضوعات همکاری است که با امضای این تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد.