به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، عملیات اجرایی طرح توسعه میدان مشترک گازی بلال در خلیج فارس، امروز (جمعه، چهارم شهریورماه 1401) با دستور جواد اوجی، وزیر نفت و به‌صورت ویدیوکنفرانس آغاز شد.

طرح توسعه میدان مشترک بِلال با قراردادی به شرکت پتروپارس واگذار شده است. آغاز این پروژه با حفر چاه  توصیفی - اکتشافی طرح توسعه میدان گازی بلال خواهد بود.

احسان محمدی، مجری طرح توسعه میدان گازی بلال در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح که به صورت ویدئوکنفرانس از محل استقرار دکل حفاری در موقعیت این میدان در فاصله 150 کیلومتری از سواحل استان بوشهر برگزار شد، گفت: با استقرار دولت سیزدهم همواره یکی از دغدغه‌های مهم شرکت ملی نفت ایران، افزایش ظرفیت و تضمین تولید پایدار گاز بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت توسعه میدان‌های گازی جدید، به‌ویژه میادین مشترک در اولویت برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران بوده است، خاطرنشان کرد: این امر با رهنمودهای وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران سرعت بیشتری گرفته و امروز شاهد آغاز رسمی فعالیت‌های اجرایی طرح توسعه میدان مشترک گازی بلال هستیم.

محمدی با اشاره به مشترک بودن این میدان با کشور قطر در ادامه به فعالیت‌های اجرایی این طرح اشاره کرد و گفت: مقدمات فعالیت‌های اجرایی طرح توسعه میدان مشترک گازی بلال که در مجاورت میدان عظیم گازی پارس جنوبی قرار دارد، در یک سال گذشته با کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس و راهبری شرکت پتروپارس (به عنوان پیمانکار عمومی طرح) با جدیت پیگیری شده و در حال حاضر با استقرار دکل حفاری در موقعیت این میدان، حفاری اولین حلقه چاه توسط یکی از پیمانکاران توانمند ایرانی (شرکت حفاری دانا) آغاز شده است.

به گفته مجری طرح توسعه میدان گازی بلال، هم‌اکنون عملیات حفاری نخستن حلقه چاه این میدان انجام می‌شود و همزمان سایر فعالیت‌های طرح از جمله ساخت جکت در یارد شرکت صدرا در بوشهر در حال اجرا است.

احسان محمدی، مبلغ اولیه پیمان توسعه این میدان را با شرکت پتروپارس، معادل 440 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: چشم‌انداز توسعه این طرح در دو مرحله برنامه‌ریزی شده که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته پیش‌بینی می‌شود که مرحله اول پروژه تا اوایل سال آینده به پایان برسد.