به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری فارس، در طی تابستان سال جاری شاهد رکوردشکنی‌های پیاپی در زمینه ساخت واحدهای نیروگاهی بودیم. برای مثال رکورد ساخت ظرفیت نیروگاهی که در سال ۱۳۸۹ با ساخت چهار هزار و ۹۳۵ مگاوات شکسته شده بود، در سال جاری با ساخت ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه بار دیگر جابه‌جا شد.
در این بین یکی از مهمترین رکوردهای حوزه صنعت برق، کاهش نرخ خروج اضطراری واحدهای نیروگاه‌ها به کمتر از دو درصد بود، در حالی‌که حد نصاب جهانی این شاخص در بازه زمانی پیک فراتر از پنج درصد است.
کاهش نرخ خروج اضطراری واحدهای نیروگاهی به این معنا است که از ظرفیت نصب شده تولید برق در هر کشور، چه میزان از نیروگاه‌ها به دلیل مشکلات فنی از مدار تولید برق خارج شده‌اند. زمانیکه این عدد روی دو درصد باشد، یعنی از هر ۱۰۰ مگاوات نیروگاه تولید برق در ایران تنها دو مگاوات به دلیل مشکلات فنی از مدار خارج شده و ۹۸ مگاوات دیگر بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند.
 
نرخ خروج اضطراری نیروگاه‌ها چگونه به کمتر از ۲ درصد رسید
در همین رابطه واکاوی صنعت برق کشور به منظور رسیدن به این رکورد بیانگر آن است که تکمیل تعمیرات نیروگاهی تا پیش از شروع اوج بار سال ۱۴۰۱، مهمترین رکن رسیدن به نصاب دو درصد خروج اضطراری از واحدهای نیروگاهی است.
بر این مبنا، با روی کار آمدن دولت مردمی توجه ویژه به تکمیل تعمیرات نیروگاهی پیش از ورود به فصل گرم و استفاده از حداکثر ظرفیت تولید برق به منظور پاسخ به تقاضای تابستان در دستور کار قرار گرفت.
در همین رابطه ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید برق شرکت برق حرارتی ضمن اشاره به دستور اکید وزیر نیرو مبنی بر تکمیل تعمیرات نیروگاهی تا پیش از شروع فصل گرم گفت: «آمادگی کامل نیروگاه‌ها برای تولید برق پایدار هدف اصلی این مجموعه است؛ از این رو همه‌ساله پس از عبور از فصل گرم سال و شروع مهر فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز شده و بایستی تا خردادماه سال بعد به پایان برسد. چرا که از خردادماه با افزایش مصرف برق کشور بایستی نیروگاه‌ها آمادگی کاملی برای پاسخگویی به بار مصرف این بازه زمانی داشته باشند.»
اسکندری در تشریح جزئیات برنامه تعمیرات نیروگاهی گفت: «برای فصل تعمیرات امسال نیروگاه‌های حرارتی ۹۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی پیش‌بینی شد که این اقدام ها شامل ۶۶۱ پروژه تعمیراتی است.»
وی ادامه داد:« ۶۶۱ پروژه تعمیراتی یاد شده شامل ۳۰ مورد تعمیرات اساسی در نیروگاه‌های بخار، ۷۹ مورد تعمیرات اساسی واحدهای گازی، ۲۶ مورد بازدید مسیر داغ، ۳۶۱ مورد بازدید اتاق احتراق و ۱۶۵ مورد نیز تعمیرات دوره‌ای در واحدهای بخاری است که همه این اقدام‌ها طبق برنامه انجام شد.» 780_3همه ظرفیت تولید برق کشور برای تابستان ۱۴۰۱ در مدار بود
بر اساس اظهارات وزیر نیرو، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار همه تعمیرات نیروگاهی کشور پیش از ورود به اوج مصرف برق به اتمام رسیده است. این گزاره به معنای آن است که برای نخستین بار در سال‌های اخیر صنعت برق با همه توان و بدون واحد خارج از مدار به مصاف تامین نیاز در اوج بار تابستان ۱۴۰۱ رفت.
 توجه به این نکته ضروری است که براساس اطلاعات مستند به دست آمده از صنعت برق، هزینه تعمیرات نیروگاهی که سالانه انجام می‌شود، هزینه بسیار سنگینی است که ۶۱ درصد از این هزینه مرتبط با تعمیر نیروگاه‌های دولتی و ۳۹ درصد دیگر نیز مربوط به تعمیرات نیروگاه‌های بخش خصوصی است.
 
شروع برنامه تعمیرات اوج بار سال ۱۴۰۲
توجه به روند نرخ خروج اضطراری واحدهای نیروگاهی کشور بیانگر آن است که تکمیل تعمیرات نیروگاهی تا پایان سال ۱۴۰۱ سبب شده است در بازه‌های زمانی نظیر نهم تا چهاردهم تیر سال ۱۴۰۱ شاهد آمادگی بیش از ۹۹ درصد ظرفیت نیروگاهی حرارتی به طور همزمان باشیم و تنها ۶۹ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور یعنی کمتر از یک درصد در یک بازه زمانی به دلیل مشکلات فنی از مدار فعالیت خارج شود.
در همین راستا، تجربه موفق سال ۱۴۰۱ سبب شده تا برنامه تعمیرات اوج بار سال ۱۴۰۲ با ۱۰۷ هزار مگاوات بار دیگر در سال جاری در دستور کار قرار گرفته تا رکوردهای تابستان سال جاری در سال آینده نیز تکرار شود.