به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، علی عیسی‌پور، مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که نیروگاه‌ها توسط شرکت مپنا بومی‌سازی می‌شوند، گفت: در گذشته واحدهای v۹۴.۲ ساخت داخل شدند و اکنون به واحدهای کلاس F رسیده‌ایم که این روند همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون در ساخت نیروگاه‌های گازی و سیکل‌ترکیبی نیازی به خارج از کشور نداریم، ادامه داد: داخلی‌سازی قطعات نیروگاه‌های قدیمی که اکثرا خارجی هستند آغاز شده است و در حال حاضر ۸۵ درصد قطعات آنها ساخت داخل است.
وی یادآور شد: تا پایان سال گذشته بیش از ۷۲۴ هزار قطعه را به مبلغ حدود هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان ساخت داخل کردیم. در سال ۱۴۰۱ هم حدود ۳۰ قرارداد ساخت داخل به مبلغ حدود ۴۱۸ میلیارد تومان منعقد شده است.
مدیرکل دفتر فناوری و بومی سازی نیروگاهی شرکت برق حرارتی به تشریح جزییات قراردادهای منعقد شده پرداخت و گفت: در بخش ارتقای بهره‌وری در تولید برق پنج قرارداد به مبلغ ۲۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون و در بخش افزایش امنیت، تاب‌آوری، بومی‌سازی و خودکفایی در صنعت آب و برق ۱۵ قرارداد به مبلغ ۳۳۶ میلیارد تومان منعقد شده است.
وی افزود: امسال وزیر نیرو توسعه استفاده از هوش مصنوعی را در برنامه صنعت آب و برق قرار داده‌اند که در این حوزه هم دو قرارداد به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان منعقد شده است. همچنین جهت کاهش تلفات سه قرارداد به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان و در بخش هوشمندسازی صنعت آب و برق هم پنج قرارداد به مبلغ ۴۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون به امضا رسیده است.
عیسی پور با اشاره به اینکه امسال مجموعا ۴۱۸ میلیارد تومان قرارداد ساخت داخل منعقد شده است، ادامه داد: این مهم در کنار صرفه‌جویی ارزی، خودکفایی و کاهش وابستگی و اشتغال‌زایی، موجب توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.
عیسی‌پور با تاکید بر به روز شدن تکنولوژی‌های ساخت نیروگاه‌ها، گفت: در حال حاضر گروه مپنا بومی‌سازی نیروگاه‌های کلاس F را آغاز کرده است و زمانی که همه نیازها رفع شوند سراغ کلاس‌های بعدی خواهیم رفت.
مدیرکل دفتر فناوری و بومی سازی نیروگاهی شرکت برق حرارتی همچنین از صادرات تکنولوژی به عراق، سوریه و کشورهای همسایه خبر داد.