به گزارش اکونا پرس،

سید محمد احمدزاده، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در نشست خبری اظهار کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خوراک وارد کردیم. اقداماتی نیز در بحث خوراک انجام دادیم و در حال حاضر کمبود خوراک نداریم. سهامداران و ذینفعان می‌توانند مطمئن باشند که دسترسی به خوراک برای پتروشیمی بوعلی سینا به صورت پایدار وجود دارد.

وی با اشاره به بازار‌های صادراتی “بوعلی” بیان کرد: در بازار افغانستان، عراق و دیگربازار‌های منطقه حضور داریم. با ایجاد امکانات در داخل و خارج شرکت چابکی پتروشیمی بوعلی سینا را فراهم کردیم. معمولا شرکت‌های بزرگ چابک نیستند. ما پتروشیمی بوعلی سینا را از بزرگ بودن خارج کردیم.

مدیرعامل “بوعلی” درخصوص پروژه شیرین سازی خاطرنشان کرد: پروژه شیرین سازی برای ما از دو منظر مفید بود. یکی اینکه وابستگی ما به پتروشیمی امیرکبیر تقریبا صفر شد و دیگر اینکه تولید ما افزایش یافت. نسبت به شرایط بازار تنظیم می‌کنیم که چه محصولی تولید کنیم. شیرین سازی به یکی از اهرم‌های چابک سازی پتروشیمی بوعلی سینا تبدیل شده و بوعلی سینا تا ابد می‌تواند یکی از بازیگران داخلی و منطقه‌ای تولید مشتقات سوخت باشد.

بر اساس گزارش روابط عمومی پتروشیمی بوعلی سینا، در این نشست درخصوص محصولات شرکت پتروشیمی بوعلی از جمله پارازایلین موضوعاتی مطرح شد.

پارازایلین در بنزین و زغال سنگ یافت می‌شود. ظرفیت تولید این محصول در دنیا هم اکنون با ۶۶ میلیون تن است. در سال ۲۰۲۱ به تولید واقعی ۵۱ میلیون تن رسید و پیش بینی می‌شود که این میزان به ۵۸ میلیون تن برسد.

درخصوص تجارت این محصول در دنیا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به ۲۲ میلیون تن در سال رسیده است.

سال ۱۴۰۰ رکورد تولید در شرکت پتروشیمی بوعلی شکسته شد. از نظر مبلغ فروش، ۱۲۰۰ میلیون دلار بود که می‌تواند افزایش هم بیابد. مبلغ فروش ریفورمیت به خاطر تبدیل به پارازایلین کمتر می‌شود.

ریزش شدید قیمت نفت و دیگری کاهش تخفیف نرخ خوراک می‌تواند از ریسک‌های شرکت باشد.

ترکیب سهامداران “بوعلی” پتروشیمی خلیج فارس ۵۷ درصد و سهام عدالت ۳۰ درصد از سهام “بوعلی” را دارا هستند.

سایر درآمد‌های عملیاتی بیترین درآمد مربوط به تسعیر ارز است. طبق گزارش ۶ ماهه شرکت حدود ۲۵۰ میلیون دلار دارایی ارزی در شرکت وجود دارد. درآمد‌های غیرعملیاتی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان سود سپرده بانکی شناسایی شد و ۳۴۰ میلیارد تومان سود از محل سرمایه گذاری در شرکت پتروشیمی شهید تندگویان محقق شد.

افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت گرفت و به ۱۴۳۵ میلیارد تومان رسید و در یکم آذرماه به ثبت رسید. در هفته جاری نماد “بوعلی” بازگشایی خواهد شد.