به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند که با حضور رئیس سازمان صدا و سیما و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، نامزدهای نهایی بخش‌های «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس» و «مستندنگاری» این جشنواره اعلام و لوح تقدیر این دوره از جشنواره را دریافت کردند.

در این مراسم، فیلم نیمه‌بلند «آفریده» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رایحه مظفریان، که به روایت زندگی «جمیله آفریده»، مادر «نازنین ابوالوردی» هنرمند مبتلا به «سندروم آشر» می‌پردازد، به عنوان فیلم برگزیده این جشنواره انتخاب شد.

در این مستند، تلاش شده است تا محدودیت‌های کودکان دارای چند‌معلولیتی و فشارهای مضاعفی که والدین این کودکان متحمل می‌شوند، به تصویر کشیده شود.

نازنین ابوالوردی هنرمند مبتلا به سندروم آشر، تنها فرد ایرانی است که با وجود ابتلاء به این سندروم و عدم وجود زیرساخت‌های حمایتی و آموزشی مناسب برای کودکان چند معلولیتی و خصوصاً مبتلایان به سندروم آشر توانسته تحصیلات دانشگاهی کسب کند. توانایی‌هایی که نتیجه‌ی ٢٧ سال زحمت و تلاش‌های شبانه‌روزی مادر وی است.

در مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند، جمیله آفریده، مادر این هنرمند دارای معلولیت آشر نیز ضمن تقدیر از عوامل جشنواره فیلم مستند و کارگردان فیلم آفریده گفت: سندروم آشر در ایران چندان شناخته شده نیست و طیف محدودی از افراد درگیر این بیماری هستند، از این رو حمایت خاصی از مبتلایان به این معلولیت صورت نمی‌گیرد.

خانم آفریده، بازتاب محدودیت‌های این قشر در رسانه را بسیار مهم دانست و ضمن استقبال از حمایت شرکت نفت و گاز پارس از تولیدات فرزند خود گفت: هدف اصلی از شناسایی این سندروم، ایجاد فرصت‌های مناسب برای آموزش و ارتقای توانمندی این افراد است، تا جامعه دید بازتری نسبت به این دسته از افراد پیدا کند و امکاناتی متناسب برای آن‌ها فراهم شود.

وی گفت: درخواست و هدف ما این است که مسئولان با حمایت خود، فضایی برای تولید در اختیار ما قرار دهند تا از طریق خرید محصولات از فرزند معلول ما حمایت شود.

گفتنی است محمد‌حسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در عسلویه، ضمن قدردانی از کارگردان و سایر عوامل این اثر در انعکاس محدودیت‌ها و توانمندی‌های این هنرمند دارای سندروم آشر، بر ضرورت حمایت از این قشر تاکید کرد و گفت: شرکت نفت و گاز پارس، در این راستا و با هدف توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، آثار ارزشمند این هنرمند خلاق را خریداری می‌کند.

لازم به ذکر است، سندرم آشر یک بیماری ژنتیکی است که بر اثر یک جهش ژنتیکی در افراد به وجود می‌آید و در نتیجه سبب چند نوع معلولیت و ناتوانی از جمله از دست دادن شنوایی و بینایی می‌شود.