به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، در این مراسم، مهندس علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه این تفاهمنامه برای احداث اولین کارخانه گاز مایع ال ان جی کوچک مقیاس دارای اهمیت بسیار بالایی بوده اظهار داشت: شهر اهواز بروی میدان نفتی اهواز قرار دارد و گسترش آن نیز بروی میدان ادامه پیدا کرد که این باعث شکل گیری یک کریدور در این مسیر شده که برای شهروندان خطرساز است.

وی افزود: در گذشته طرح جا به جایی این کریدور مطرح بوده که در از ابتدای دولت سیزدهم طرح ایمن سازی کریدور بیان شد و در نهایت جمع بندی بر این مسئله شد که محصولاتی که از شهر عبور میکنند را ایمن سازی کنیم و اینگونه خطر کریدور برای شهروندان را به حداقل کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: یکی از راهکارهای مهم در زمینه ایمن سازی محصولات گاز پرخطر که مطالعات آن به مراتب انجام شده است، طرح مایع سازی گاز یا ال ان جی است که در واقع فرایند تبدیل گاز طبیعی به حالت مایع است که علاوه بر کاهش حجم اشغال گاز، توانایی ذخیره سازی آن تا صد روز و همچنین سهولت در انتقال آن را میسر میسازد و اینگونه میتوانیم تردد گازهای پرخطر از شهر را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در این طرح گازهای پرخطر غرب کارون رو جمع آوری کنیم و در گام نخست گاز متان را به طور کامل جدا کنیم بعد با تکنولوژی پیشرفته آن را مایع سازی کرده و در کپسول‌های ویژه‌ای ذخیره سازی، نگهداری و یا با خودروهای سنگین جا به جا کنیم.

مهندس دانشی با بیام اینکه این طرح عقب افتادگی کشور در زمینه زنجیره ارزش از محصولات نفت را تا حدودی جبران میکند تصریح کرد: این کار بسیار ارزشمند است چراکه زنجیرهایی از رویدادهای توسعه‌ای را رقم میزند و حتی میتوان در مناطق کم خطر نیز این طرح اجرا شود و گام‌های بلندی در این حوزه برداریم.

در این مراسم آقا رضا فتوحی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ضمن تشکر از تلاش مناطق نفتخیز در امر توسعه اقتصادی استان خوزستان اظهار داشت: استان خوزستان بیشترین میزان تولید نفت کشور را داراست و لذا هر اقدامی در جهت توسعه نفت کشور، توسعه استان را نیز در برمی‌گرد لذا طرح‌های توسعه باعث شکل گیری آینده‌ای درخشان برای استان خوزستان خواهد شد.

وی افزود: این حرکت نو و ارزشمند جای امیدواری دارد که باعث اثرگذاری بسیار مثبت در آینده استان خوزستان داشته باشد و باعث ایجاد فرصت های نو اشتغال زایی در استان و توسعه اقتصادی استان خوزستان شود.

در ادامه نیز دکتر ایمانی رئیس هیئت مدیره شرکت مایع سازی گاز ایران ال ان جی ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی از عقب افتادگی اجرای طرح ایران ال ان جی در کشور ابراز تاسف کرد و گفت: طرح مایع سازی گاز ایران ال ان جی فرصت‌های طلایی سرمایه گذاری و افزایش زنجیره ارزش صنعت نفت در کشور را محقق می‌کند که متاسفانه در دولت قبل این طرح متوقف شد اما از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای این طرح آغاز شد.

وی افزود: طرح مایع سازی گاز یک طرح استراتژیک در زمینه تولید گاز در دنیا است و بازار جهانی آن نیز به علت نیاز روز افزون به گاز به هیچ وجه تحریم پذیر نیست و فرصت های نوینی در توسعه صنعت نفت و گاز کشور را پدید می‌آورد.

رئیس هیئت مدیره شرکت مایع سازی گاز ایران ال ان جی گفت: فازهای مطالعاتی طرح مایع سازی گاز در ایران از سال 82 آغاز و در سال 86 آغاز شد اما به دلایلی این طرح در سال 92 متوقف شد اما با عزم و جدیت دولت سیزدهم از ابتدای شکل گیری دولت اجرای طرح آغاز شده است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد بهره برداری از طرح در مناطق مختلف به خصوص در استان خوزستان باشیم.

وی در خصوص اهمیت این طرح گفت: شبکه گاز در کشور ما به صورت سراسری است که علاوه بر هزینه نگهداری بالا، مسائل دیگری همچون ذخیره سازی، فرسودگی شبکه و افت فشار را شامل می‌شود که در طرح مایع سازی گاز این معظلات را نخواهیم داشت چراکه شبکه گاز ال ان جی را شبکه مجازی انتقال گاز می‌نامند که در کنار آن ورود به بازار جهانی ال ان جی باعث صادرات سالانه 20 میلیارد دلار گاز خواهد شد.

دکتر ایمانی در خصوص علت عقب افتادگی اجرای طرح مایع سازی گاز ایران ال ان جی تصریح کرد: مایع سازی گاز یک فناوری نو و پیشرفته است که به تجهیزاتی خاص نیاز دارد که متاسفانه قرارگیری کشورما در شرایط تحریمی تهیه این تجهیزات با مشکل مواجه شده است اما برنامه تهیه این تجهیزات از طرق مختلف در برنامه قرارگرفته است.

در انتهای این مراسم نیز تفاهم‌نامه احداث اولین کارخانه مایع سازی گاز ایران ال ان جی کوچک مقیاس در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان متولی اصلی طرح، با صندوق بازنشستگی وزارت نفت به عنوان سرمایه‌گذار طرح و شرکت مایع سازی گاز ایران ال ان جی به عنوان مجری طرح به امضا رسید و در ادامه با حضور اعضای هئیت مدیره مناطق نفتخیز و شرکت ایران ال ان جی در شرکت نفت و گاز کارون احداث کارخانه مایع سازی کلنگ زنی شد.