به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی مناطق نفت‌خیز جنوب، توسعه میدان سولابدر در طرح افزایش و نگه‌داشت تولید 28 مخزن با ارایه 4 موقعیت مخزنی در گستره میدان با جدیت بیشتر مورد پیگیری و در دستور کار قرار گرفت و پروژه توسعه مخزن در آذر ماه 1399 آغاز شد. در همین راستا حفاری چاه سولابدر 6 درطرح 28 مخزن از ابتدای سال 1401 شروع و علیرغم مشکلات فراوان حین حفاری، در مخزن خامی تکمیل و با دبی تقریبی 1000 بشکه در روز با فشار سرچاهی 850 پام  تولیدی گردید.
توجه به تاریخچه اکتشاف و عملیات فنی این مخزن این دستاورد ارزشمند ملی را از جنبه‌های متفاوتی برجسته می نماید. به نقل از اداره مهندسی مخازن مدیریت امور فنی: میدان نفتی سولابدر که در جنوب شرق میدان بی بی حکیمه واقع شده است. حفاری در این میدان برای اولین بار در سال 1303 هجری شمسی و با حفر چاه های سولابدر-1 و سولابدر-2 آغاز شد که چاه های مذکور  در مخزن آسماری تکمیل و به دلیل غیر مولد بودن متروکه گردیدند.  
وجود نفت در  مخزن خامی میدان سولابدر برای اولین بار در سال 1350 و با حفر چاه سولابدر 3 به اثبات رسید. در راستای توسعه میدان، چاه سولابدر-4 در سال 1357 حفاری و در فاصله سال های 1372 تا 1380 دو عملیات تعمیر بر روی چاه انجام گردید که با توجه به ابهامات و پیچیدگی های خاص مخزنی، امکان تولید نفت از چاه مذکور فرآهم نگردید. وجود ابهامات و پیچیدگی های زمین شناسی-مخزنی، سبب شد حفاری چاه سولابدر 5 نیز در سال 1376 به دلایل مذکور و پایین افتادگی ساختار بدون دستیابی به اهداف مخزنی تعلیق گردد.
در سال 1396 علیرغم پیچیدگی و ابهامات مخزنی و با پذیرش ریسک های موجود، افق خامی میدان سولابدر در برنامه طرح توسعه قرار گرفت.  لذا هم‌زمان به‌منظور امکان سنجی توسعه میدان سولابدر، برنامه تعمیر چاه سولابدر 4 با هدف توصیف بخش تحتانی سازند فهلیان، پس از ارزیابی فنی کلیه اطلاعات کسب شده توسط کارشناسان مجرب ستادی و عملیاتی برنامه‌ریزی و سرانجام پس از 42 سال، در مهرماه 1399 با دبی 1000 بشکه در روز توان تولیدی چاه مسجل گردید.
تولیدی شدن چاه سولابدر 4 نقطه عطفی در توسعه میدان سولابدر بود و نتایج اخذ شده از آن سبب کاهش ریسک های مخزنی جهت انجام برنامه های توسعه ای این میدان گردید. لذا توسعه میدان سولابدر در طرح افزایش و نگه‌داشت تولید 28 مخزن با ارایه 4 موقعیت مخزنی در گستره میدان با جدیت بیشتر مورد پیگیری و در دستور کار قرار گرفت و پروژه توسعه مخزن در آذر ماه 1399 آغاز شد. در همین راستا حفاری چاه سولابدر 6 درطرح 28 مخزن سال 1401 تکمیل گردید.
شایان ذکر است حفاری سه موقعیت باقی مانده در طرح 28 مخزن و همچنین ایجاد تاسیسات فراورشی تعریف شده در بسته مذکور با هدف تولید 5 هزار بشکه در روز از میدان در برنامه می باشد. همچنین حفاری یکی از این موقعیت ها در شرق میدان و در نزدیکی گسل بین سولابدر و بی بی حکیمه تا حدود زیادی ابهامات موجود ناحیه گسل خورده بین دو میدان را نیز رفع خواهد کرد. لذا پس از انجام طرح توسعه فعلی و با مطالعه رفتار میدان و کسب اطلاعات لازم، نسبت به توسعه فاز بعدی مخزن خامی سولابدر برنامه ریزی خواهد شد.