به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن متن این یادداشت بدین شرح است:

شناخت فرصت اولین و مهمترین مرحله در بروز رفتارهای کارآفرینانه است که خبرنگاران به دلیل ذهنیت جستجوگرانه، خلاقیت، هوشیاری و شبکه گسترده ارتباطات اجتماعی و همچنین به سبب اینکه به صورت مداوم در جریان اطلاعات قرار می گیرند، می توانند در شناسایی فرصت ها نقش مهم و بارزی داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که عوامل مؤثر بر شناسایی فرصت ها عمدتاً به دو دسته عوامل فردی و اجتماعی خلاصه می شوند؛ عوامل فردی شناسایی دانش پیشین، احساس خودکارآمدی، خلاقیت، جستجوی منظم فرصت ها، انگیزه ها و هوشیاری کار آفرینانه و عوامل اجتماعی شامل آموزش و مربی گری، مدیریت جریان های اطلاعات، داشتن سرمایه فکری و اجتماعی، شبکه ارتباطات اجتماعی و یادگیری اجتماعی می باشد که در ادبیات کارآفرینی این عوامل بر دو رویکرد خلق فرصت و کشف فرصت اثرگذارند.

در رویکرد کشف فرصت عمدتاً منشاء فرصت ها بیرونی و ناشی از محیط و تغییرات آن صورت می پذیرد و ماهیتی عینی دارد در حالی که رویکرد خلق منشاء فرصت ها، داخلی و ناشی از ذهن خلاقانه فرد است و ماهیتی ذهنی دارد که البته در مقوله تشخیص فرصت، هر دو رویکرد کشف فرصت و خلق فرصت دارای جایگاه مهمی است و خبرنگاران به دلایل فوق می توانند در هر دو رویکرد نقشی مهم و اساسی داشته باشند.

خبرنگاران حرفه ای در جریان تولید محتوا و به منظور جلب نظر مخاطبان خود می بایست به سمت تولیدات خلاقانه و نوآورانه حرکت کنند.

خبرنگار خلاق و کارآفرین محصولی( تولیدات خبری) که ارائه می نماید می بایست علاوه بر جدید و نو بودن، بخشی از نیاز مخاطبان خود را تامین نماید و برای دستیابی به این هدف لازم است، ضمن برخورداری از نوآوری و داشتن ذهنی جستجوگرانه با هوشیاری و بهره مندی از شبکه ارتباطات اجتماعی گسترده، دسترسی به منابع متعدد خبری داشته باشند.

البته که در این مسیر، دانش، تجربه و از همه مهمتر استقلال، جزو بدیهی ترین مواردی است که یک خبرنگار باید مدنظر قرار دهد.

با مقایسه عوامل تاثیرگذار در شناسایی فرصت ها برای بروز رفتارهای کارآفرینانه و با بررسی عوامل تاثیرگذار در شناسایی یک خبرنگار خلاق و حرفه ای درمی یابیم که وجه اشتراک زیادی بین عوامل و ویژگیهای فردی و اجتماعی در تشخیص فرصت ها و خبرنگاران وجود دارد و خبرنگاران می توانند ضمن آموزش و کسب مهارت های لازم در حوزه کارآفرینی در شناسایی، تشخیص، ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها و در نهایت بروز رفتارهای کارآفرینانه نقش مهم و قابل توجه ای هم برای خود و هم برای جامعه برای ارائه خدمات و محصولاتی که رفتار بازار را تغییر دهند، داشته باشند.

روز هفدهم مردادماه که به مناسبت سالروز شهادت شهید محمود صارمی به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است، فرصتی است که از خبرنگاران و اصحاب رسانه که با قلم شیوا و زبان گویای خود واقعیت ها و مسایل جامعه را به شیوه ای تحلیلی و اثرگذار روایت می کنند و به تعبیری جهادگران عرصه تبیین هستند، قدردانی نموده و تلاش های آنان را ارج نهیم.

بی تردید؛ خبرنگاران و اصحاب رسانه وظیفه دارند در مسیر اعتلا، توسعه و پیشرفت کشور با تدبیر و ژرف نگری خود سبب حفظ و تقویت فضای امید و اعتماد در جامعه باشند.

اینجانب فرصت را مغتنم شمرده و ضمن گرامیداشت مقام خبرنگاران؛ این روز را به خبرنگاران، روزنامه ‌نگاران و فعالان عرصه آگاهی و روشنگری به ویژه خبرنگاران فعال در بخش صنعت و معدن کشور تبریک گفته و از آنان قدردانی می نمایم و امیدوارم با استعانت و توکل به خداوند متعال در انجام رسالت خطیر آگاهی یابی و آگاهی بخشی، همواره موفق و سربلند باشند.