به گزارش اکونا پرس،

در عملیاتی بانکداری، یکی از عوامل مهم و اساسی این است که درآمد تسهیلات اعطایی بانک بیشتر از سودی که به سپرده‌ها تخصیص می‌دهد و پرداخت می‌کند، باشد. به عبارت دیگر، تراز درآمدی بانک باید مثبت باشد تا بتوان از عملکرد خوب بانکداری سخن گفت.

آمارها و اطلاعات نشان می‌دهد که در چندین سال گذشته، روند بانک تجارت عوض شد و در حالی که در دایره منفی حرکت می‌کرد، با سرعتی قابل توجه، میزان درآمدی که از تسهیلات اعطایی کسب می‌کند سرعت بیشتری نسبت به سود پرداختی بابت سپرده‌ها دارد و هر دوره عملکرد بانک مثبت‌تر از گذشته است.

در نتیجه چنین عملکرد رو به جلو و حرکت به سمت بانکداری صحیح و مدرن، شاهد تراز درآمدی مثبت و ثبت سود در صورت‌های مالی و رقم قابل توجه در مقابل سود انباشته هستیم. سرعت عملکرد مساعد بانک تجارت در حدی بوده که هم اکنون برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته را به جریان انداخته است.

بر مبنای صورت‌های مالی منتشر شده، این بانک خصوصی در 3 ماهه اول سال 1402 عملکردی بسیار موفق و متفاوت از دوره‌های قبل از خود به نمایش گذاشته و رشد سودآوری چشمگیری به ثبت رسانده است.

بر اساس این گزارش، سود خالص بانک تجارت در 3 ماهه منتهی به خرداد ماه بالغ بر 9 هزار و 160 میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجه 471 درصدی را نشان می‌دهد.

رشد درآمد تسهیلات اعطایی و کنترل افزایش هزینه سود سپرده‌ها سبب رشد مطلوب خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری شد.

اگر به سراغ آخرین اطلاعات منتشر شده برویم، مشاهده می‌کنیم که این بانک طی دوره 4 ماهه منتهی به تیر ماه سال جاری بیش از 217 هزار و 518 میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی شناسایی کرد و در مقابل، 155 هزار و 876 هزار میلیارد ریال هزینه سود سپرده‌ها متحمل شد.

بنابراین، تراز درآمدی «وتجارت» در ادامه روند رو به بهبود، طی 4 ماه اخیر مثبت 61 هزار و 642 میلیارد ریال بوده و همانطور که در تصویر ذیل روند آن را ملاحظه می‌کنید، رشد درآمدها به مرور بیشتر از افزایش هزینه‌ها شد و در حالی که تراز درآمدی در سال 1397 نزدیک به صفر بوده، در پایان سال 1401 به بیشترین میزان رسید و سنگینی ترازوی درآمد تسهیلات اعطایی بسیار بیشتر از هزینه سود سپرده‌ها شد.

1

این عملکرد مثبت و رو به جلو، بانک تجارت را به صدرنشینان گروه بانک‌ها و موسسات مالی در اغلب زمینه‌ها همچون سودآوری، سود انباشته، ارزش بازار و... اضافه کرد و در رتبه‌بندی‌ها حائز رتبه بالا است.

به این ترتیب، سهامداران «وتجارت» امید بسیار به بهبود بیش از پیش وضعیت عملیاتی و سهام این شرکت دارند و با توجه به عملکرد بانک در دوره‌های اخیر و شناسایی سود قابل توجه 128 هزار میلیارد ریالی در سال مالی 1401 که یکی از بهترین گزارش‌های ی، می‌توان نوید سالی به مراتب بهتر از سال‌های گذشته را داد.

به طور کلی، وضعیت صنعت بانکداری کشور در حال تحول است و بانک تجارت نیز همگام با صنعت و با اصلاح ساختار مالی، کاهش نوسانات نرخ بهره، افزایش وزن سپرده‌های ارزان و مدیریت هزینه‌ها، عملیات بانکداری خود را روز به روز بهبود بخشید و اکنون در زمره بهترین بانک‌های کشور به شمار می‌رود.