به گزارش اکونا پرس،

چک، سفته و برات سه سند مهم بانکی است که کاربرد زیادی در تبادلات مالی بین افراد دارد. البته در سال‌های اخیر استفاده از برات و سفته در معاملات کاهش یافته و نقش چک در این میان پررنگ‌تر شده است. بنا بر آمار بانک مرکزی بالغ بر ۱۷.۳ میلیارد ریال سفته و برات در فروردین ماه ۱۳۹۷ در شهر تهران فروخته شده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶۷.۸ درصد و ۸.۱ درصد کاهش یافته است. همچنین طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در فروردین ماه ۱۳۹۷ معادل ۳۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۶۱.۷ میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شده است.

در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۴۳.۲ و ۳۳.۴ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۵۴.۷ درصد و ۸۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۹.۱ درصد و ۵۰.۷ درصد کاهش داشته است.  شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده نیز در فروردین ماه ۱۳۹۷ به عدد ۷۷.۵ رسید. این در حالی است که عدد شاخص مذکور در فروردین ماه ۱۳۹۶ معادل ۱۱۱.۲ بوده است.
 

 
از سوی دیگر تعداد برگ‌های سفته و برات واخواست شده در شهر تهران طی ۱۰ سال گذشته به طور معمول روند کاهشی داشته و از ۶۰ هزار و ۷۰۰ برگ در سال ۱۳۸۸ به ۸ هزار و ۹۰۰ برگ در سال ۱۳۸۶ رسیده است. همچنین از نظر مبلغی از ۷ هزار و ۸۴۳ میلیارد ریال در سال ۸۸ به ۲ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال در سال ۹۶ رسیده است.
این در حالی است که مبلغ سفته و برات فروش رفته از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ روند افزایشی داشته و از ۴۵۸ میلیارد ریال در سال ۸۷ به یک هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۴ رسیده اما در سال‌های ۹۵ و ۹۶ کاهش محسوسی داشته و این میزان در سال ۹۶ به ۴۷۶ میلیارد ریال تنزل پیدا کرده است.
 

 
آمار سفته و برات واخواست شده در فروردین ماه سال جاری در حالی کاهش یافته است که در این ماه آمار چک‌های برگشتی نیز نسبت به ماه گذشته افت داشته است. براساس آمار بانک مرکزی بیش از ۶.۷ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٤٦٦ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ١٣٩٧، در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۳.۲ درصد و ۴۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.
به نوشته ایبنا، این در حالی است که در فروردین ماه ١٣٩٧، درکل کشور حدود یک میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٩٠ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۱.۹ درصد و ۵۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس در کل کشور ۱۴.۲ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۹.۲ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.