به گزارش اکونا پرس،

به نقل از وال استریت ژورنال، چند مقام اروپایی اعلام کردند: دولت های فرانسه، بریتانیا و آلمان در حال بررسی فعال کردن حساب های بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی خود در جهت باز کردن یک کانال تجاری به منظور حفظ برجام هستند.گزینه فعال سازی حساب های بانک مرکزی ایران در نزد بانک های مرکزی اروپا یا دوباره فعال کردن برخی از آنها در حالی به میان آمد که این حساب ها برای چندین سال غیر فعال بوده اند و اکنون اروپا به دنبال فعال کردن آنها است.

این مقامات افزودند: ایران نیازمند اجرای قانون به منظور تامین استانداردهای ضد پولشویی از طریق ناظر بین المللی یعنی FATF است.از سویی دیگر بطور واضح نسبت به انجام امور تجاری با بانک مرکزی ایران هشدار داده اند و آن را یک موسسه مالی مشروع که می تواند با بانک های اروپایی از جمله بانک های مرکزی تعامل داشته باشد، در نظر نگرفته اند.

دولت های اروپایی برنامه ها را در طول نشست هایی که با طرف ایرانی در اوایل ماه جاری میلادی در وین داشتند، مطرح کرده اند. این اقدام به عنوان اولین نشانه قابل اعتنایی است که اروپا در جهت حفظ برجام برداشته و حاکی از مواضع ضد تحریمی اروپا نسبت به اقدامات دولت ترامپ در بحبوحه منزوی کردن تهران به لحاظ اقتصادی است.

فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفته، اتحادیه اروپا مصمم به کسب معافیت از دولت آمریکا برای انجام روابط تجاری با ایران است. به گفته ۲ تن از مقامات اروپایی، اروپا امیدوار به فعال کردن یورو، پوند و دیگر ارزهای مهم در حساب های بانک مرکزی ایران در اروپا است تا ایران راحتر درآمدهای نفتی را به داخل بازگرداند یا حداقل از درآمدها برای خرید کالاهای کلیدی در اروپا استفاده کند.