به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بر اساس اطلاعات اداره کل آمار بانک، در مرداد ماه امسال بیش از 56 هزار فقره انواع تسهیلات توسط بانک مسکن به متقاضیان ساخت، خرید و تعمیرات ساختمان های مسکونی،‌ پرداخت شد.

این تعداد تسهیلات به لحاظ فقره، تغییر آنچنانی نسبت به مرداد سال گذشته ندارد البته حدود 50 فقره بیشتر است اما ارزش ریالی تسهیلات پرداخت شده توسط بانک مسکن در میانه تابستان امسال رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته پیدا کرده است.
بر اساس این گزارش، در مرداد ماه سال جاری 2 هزار و 45 میلیارد و 672 میلیون تومان انواع تسهیلات توسط بانک مسکن به متقاضیان در حوزه های مختلف بخش مسکن و ساختمان پرداخت شد. این میزان تسهیلات به لحاظ ارزش ریالی رشد 19 درصدی نسبت به مرداد سال گذشته داشته است.

سهم غالب تسهیلات پرداختی در ماه میانی تابستان امسال را تسهیلات خرید مسکن با محوریت تامین مالی خانه اولی ها و زوج های متقاضی خرید مسکن تشکیل داده است.

در مرداد ماه سال جاری، یک هزار و 287 میلیارد و 135 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان خرید مسکن پرداخت شد. 2 هزار و 645 متقاضی خرید مسکن از این میزان تسهیلات برای خرید خانه استفاده کردند.

مقایسه آمارهای مربوط به عملکرد بانک مسکن در پرداخت تسهیلات نشان می دهد: بیش از نیمی از کل تسهیلات ارایه شده توسط بانک در مرداد ماه امسال، برای خرید مسکن متقاضیان تسهیلات بانکی، صرف شده است.

مدیران ارشد بانک مسکن در ابتدای سال جاری، سیاست اعتباری سال 97 برای تامین مالی بخش مسکن و ساختمان را بر دو محور توام حمایت از عرضه و تقاضا قرار دادند. برای سمت تقاضای مسکن، تسهیلات اوراق و صندوق پس انداز مسکن یکم تعریف شده و برای سمت عرضه نیز تسهیلات بدون سپرده طراحی شده است.

اما با این حال در ماه های اخیر میزان استفاده از تسهیلات خرید بیشتر از تسهیلات ساخت بوده است.

در مرداد ماه،‌ 273 میلیارد و 682 میلیون تومان برای ساخت 2 هزار و 645 واحد مسکونی در مناطق شهری کشور توسط شعب بانک مسکن به سازنده ها و سرمایه گذاران ساختمانی پرداخت شد.

در مدت زمان مورد گزارش -مرداد ماه سال 97- بیش از 230 میلیارد تومان نیز تسهیلات جعاله برای تعمیرات ساختمان به متقاضیان پرداخت شد. تسهیلات جعاله، در سال های اخیر عمدتاً از سوی متقاضیان خرید مسکن به شکل تسهیلات مکمل خرید مورد استفاده قرار گرفته است.

رشد ریالی پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان در میانه تابستان به عنوان ماهی که اوضاع اقتصادی بازارها با ناپایداری و رشدهای منفی روبرو بود، بیانگر نقش قابل قبول و موثر سیاست های اعتباری بخش مسکن است.

کارشناسان اقتصادی رشد پرداخت تسهیلات مسکن در مقطعی که بازارهای معاملات خرید آپارتمان و همینطور ساخت و ساز با نوسانات منفی –کاهش خرید و فروش و کاهش ساخت و ساز- مواجه بوده اند را علامتی از نفوذ تسهیلات در بازار و نیاز مبرم بازار به تسهیلات بانک مسکن قلمداد می کنند.

بدیهی است در ماه های اخیر چنانچه استقبال سرد از تسهیلات بانک مسکن صورت می گرفت، ابعاد ریزش معاملات خرید و فروش آپارتمان در بازار مسکن به مراتب بیشتر از وضع موجود بود.

طی دو سه ماه اخیر حجم معاملات خرید آپارتمان در تهران بطور متوسط بین 10 تا 15 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 96 کاهش پیدا کرد.

البته کارنامه پرداخت تسهیلات بانک مسکن با توجه به رشد پرداخت تسهیلات خرید در نیمه اول امسال، بیانگر مطلوبیت این تسهیلات در شهرهای کوچک و متوسط است.

قدرت خرید تسهیلات بانک مسکن در شهرهای کوچک و متوسط به دلیل عدم سرایت جهش قیمتی به بازار مسکن این شهرها همچنان در سطح بالایی قرار دارد.در برخی شهرهای کم جمعیت، تسهیلات خرید مسکن حدود نیمی از قدرت خرید متقاضیان خانه اولی را پوشش می دهد.