به گزارش اکونا پرس،

احمد مجتهد درباره بخشنامه اخیر شورای پول و اعتبار در خصوص تغییر در شیوه محاسبه نرخ سود سپرده های کوتاه مدت از روز شمار به ماه شمار گفت:تغییر نحوه پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه مدت از روز شمار به ماه شمار، سه بُعد مثبت دارد.

وی اظهار داشت:با اجرای این بخشنامه، سود سپرده های کوتاه مدت که می‌توانست برای فعالیت‌های سفته بازانه مورد استفاده قرار بگیرد، کاهش پیدا کرده و باعث ماندگاری سپرده‌ها نزد بانک‌ها خواهد شد.
وی ادامه داد: ماندگاری سپرده‌های کوتاه مدت نزد بانک‌ها از منظر نقدینگی مهم است و باعث می‌شود تا بانک‌ها با برداشت‌های مختلف در طول یک ماه، دچار مشکل کمبود نقدینگی نشوند.
نائب رئیس هیات مدیره بانک سامان درباره بُعد مثبت دوم بخشنامه شورای پول و اعتبار تصریح کرد: با ماه شمار کردن سود سپرده های کوتاه مدت، هزینه بانک‌ها کاهش پیدا خواهد کرد؛ این بخشنامه باعث می‌شود تا زیان بانک‌ها از محل حاشیه سودی که بانک مرکزی در مورد پرداخت سود به سپرده ها و تسهیلات مصوب کرده بود نیز کاهش پیدا می‌کند.
مجتهد گفت: بُعد سوم مثبت این بخشنامه نیز، کمک به ثبات اقتصادی در کشور است. این بخشنامه باعث می‌شود تا از فعالیت‌های سفته بازانه به ویژه در بازار ارز و سهام تا حدود زیادی جلوگیری شود.
وی، درباره اینکه آیا این بخشنامه بر بازار بین بانکی نیز تاثیرگذار خواهد بود یا نه، اظهار داشت: زمانی که ماندگاری سپرده‌ها نزد بانک‌ها افزایش پیدا کند، نیاز بانک‌ها به نقدینگی نیز کمتر شده و آنها برای تامین نقدینگی خود کمتر از بازار بین بانکی استفاده می‌کنند.
در یک هزار و دویست و شصت و دومین جلسه شورای پول و اعتبار که در تاریخ بیستم آذرماه برگزار شد، مقرر شد «معیار پرداخت سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر یابد؛ به گونه ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده های مزبور باشد. »
براین اساس همچنین مقرر شده است که «یک ماه پس از تاریخ ابلاغ مصوبه و تمهید مقدمات و زیرساخت های لازم در شبکه بانکی کشور طی آن مقطع زمانی، مراتب در بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به اجرا درآید. لذا، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند اطلاع رسانی لازم را در این رابطه به سپرده گذاران خود معمول دارند.»
در بخشنامه بانک مرکزی به بانک ها و موسسات اعتباری درباره مصوبه شورای پول و اعتبار آمده است: با عنایت به مراتب پیش گفته و تاکید بر اینکه لازم است از ابتدای بهمن ماه سال جاری، محاسبه سهم سود علی الحساب سپرده های کوتاه مدت عادی به شرح مذکور در فوق انجام پذیرد و ضمن یادآوری اینکه به موجب مصوبات قبلی شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه های متعدد از جمله بخشنامه شماره ۱۷۳۷۹۳/۹۶ تاریخ پنجم شهریورماه ۱۳۹۶، «حداکثر نرخ سود علی الحساب برای سپرده های کوتاه مدت عادی ۱۰ درصد سالانه است»، خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مورخ شانزدهم مردادماه سال ۱۳۹۶، به تمامی واحدهای آن بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی ابلاغ شده، تمهیدات لازم برای اجرای دقیق مصوبه فوق الذکر اتخاذ شود و با اطلاع رسانی مناسب و مقتضی به سپرده گذاران، بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.