به گزارش اکونا پرس،

مسعود ایزدی با بیان اینکه در این مجمع، گزارش مربوط به عملکرد بانک مسکن در حوزه های مختلف طی سال 96 قرائت شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت، به پایگاه خبری بانک مسکن اعلام کرد: سال گذشته بانک مسکن نه تنها در حوزه تسهیلات (تسهیلات مشمول سپرده گذاری) موفق شد هدف پیش بینی شده را به سرانجام برساند که 2 درصد بیش از هدف، تسهیلات در این حوزه برای حمایت از خانه دار شدن اقشار جامعه هدف دولت پرداخت کرد.

ایزدی در این باره افزود: سال گذشته 544 هزار و 232 فقره انواع تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان توسط بانک مسکن پرداخت شد که بیش از هدف تعیین شده برای بانک در سال 96 بود. هدف سال 96 برای پرداخت تسهیلات مسکن در بانک مسکن تامین مالی معادل 530 هزار واحد مسکونی بوده است.

در بین انواع تسهیلات پرداخت شده در بخش مسکن و ساختمان طی سال 96، تعداد 246 هزار و 634 فقره تسهیلات مربوط به بخش های تعهدی یا همان تسهیلات با سپرده گذاری بوده که در جهت حمایت از اقشار میان درآمدی جامعه در قالب تسهیلات فروش اقساطی، مشارکت مدنی و همچنین جعاله پرداخت شده است. این گروه از تسهیلات (تسهیلات تعهدی) به لحاظ تعداد رشد 42 درصدی در پرداخت نسبت به سال 95 را ثبت کرده است. همچنین میزان ریالی این گروه از تسهیلات پرداخت شده در سال 96 توسط بانک مسکن 32 درصد افزایش نسبت به سال 95 را تجربه کرده است.

ایزدی در ادامه گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن تاکید کرد: سال گذشته 107 هزار نفر در کشور با استفاده از اوراق تسهیلات خرید مسکن (اوراق گواهی حق تقدم)، خانه دار شدند و همچنین 20 هزار واحد مسکونی ساخته شده با تسهیلات بانک مسکن نیز بعد از تکمیل و فروش، از طریق همین اوراق به متقاضیان، فروش اقساطی شد.

تعداد خانه اولی های استفاده کننده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در سال گذشته در کشور بیش از یک هزار و 770 نفر بوده که 1370 خانه اولی به شکل مستقیم از این صندوق تسهیلات خرید مسکن را بعد از یک دوره مشخص سپرده گذاری، دریافت کردند و 493 نفر نیز از طریق عملیات فروش اقساطی سهم الشرکه، این تسهیلات را در اختیار گرفتند.

وضعیتی که سال گذشته در آمارهای تامین مالی بانک مسکن مشهود است، مشخص می کند بخشی از جنب و جوش بازار معاملات خرید مسکن در شهرهای مختلف ناشی از ورود این تسهیلات به بازار عرضه و تقاضای خانه است.

مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن در این باره تصریح کرد: در سال گذشته، میزان پرداخت تسهیلات غیرتعهدی خرید مسکن یا همان تسهیلات بدون سپرده گذاری نیز نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرد.

در سال 96 بیش از 20 هزار فقره تسهیلات خرید مسکن بدون نیاز به سپرده گذاری توسط بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شد. این در حالی است که در سال 95 کمتر از 9 هزار فقره از این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده بود.

ایزدی گفت: بانک مسکن به دو شکل تسهیلات خرید مسکن به بازار ارایه می کند. در شکل اول، چنانچه متقاضیان عجله برای خرید نداشته باشند و سپرده گذاری و انتظار را به خرید سریع ترجیح دهند، تسهیلات با سپرده گذاری به آنها تعلق می گیرد که در حساب های مختلف یا صندوق های پس انداز مسکن می توانند نسبت به افتتاح حساب و سپرده گذاری اقدام کنند. در شکل دوم نیز از تسهیلات خرید امتیاز اوراق از سپرده گذاران قبلی می توانند استفاده کنند.