به گزارش اکونا پرس،

محسن فاضلیان مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با تاکید بر اهمیت «تامین مالی» در اجرای پروژه‌های ساختمانی اظهار داشت: در توازی و اشتراک با شرایط اقتصادی کشور و حجم نقدینگی انبساطی که اقتصاد ما امروز تجربه می کند، تولید مسکن یکی از بحث های اصلی بوده است که هم مدنظر مقامات عالی دولت و هم سیاست گذاران تولید مسکن بوده است.
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن با تاکید بر اینکه تامین مالی، انتخاب پیمانکاران، تسهیل تامین نهاده های ساخت مسکن، تهیه بانک اطلاعات متقاضیان و شناسایی زمین زنجیره ارکان تولید مسکن را تشکیل می دهند، افزود: مهمترین گلوگاه این زنجیره در شرایط فعلی تامین مالی است.
وی تاکید کرد: بنابراین می طلبد که استعداد نقدینگی کشور را به نحوی متوجه بحث تولید مسکن کنیم چراکه این موضوع اثرات مثبت مستقیم و غیرمستقیم زیادی دارد.
فاضلیان با اشاره به اینکه در نظام تامین مالی پروژه ها باید روش هایی طراحی شود که بتواند نرخ تامین مالی سرمایه گذاران را تمهید کند، افزود: متاسفانه عارضه تقریبا تاریخی در این حوزه داریم و نرخ های تامین مالی در کشور بالای 20 درصد است که فرآیند تامین مالی را سخت می کند.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با تاکید بر اینکه باید به فکر کاهش نرخ تمام شده پول در کشور باشیم تا سرمایه گذان با انگیزه بیشتر وارد پروژه های تامین مالی در حوزه مسکن شوند، گفت: ابزارهایی که اخیرا در این حوزه طراحی شده اوراق صکوک استهلاکی بوده است.
وی افزود: در شرکت تامین سرمایه طراحی اوراقی در دستور کار داریم که اصل و فرع را در سررسید تسویه کند. به عبارتی این اوراق دارای سودهای بین دوره ای نبود و این حجم بار مالی در مقاطع سه ماه بعد از تامین مالی عارضه ای در این حوزه بود. طراحی این اوراق در دستور کار قرار دارد و به محض اینکه مدل آن را طراحی کنیم به سازمان بورس ارایه می شود و متعاقب آن پروژه ها اجرا می شوند.
این مقام مسوول تاکید کرد: آنچه که تاکنون ارایه شده اوراق صکوک استهلاکی بوده است که برای شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب منتشر شد. در این اوراق اصل سود را در سررسید تنزیل کردیم. در این اوراق اصل در دوره صفر تا سررسید مستهلک می شد که بار مالی تحمیلی به سرمایه گذار مبتنی بر جریانات نقدینگی می توانست متعادل تر باشد.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه گفت: استفاده از ظرفیت های صندوق های زمین و ساختمان که 4 تجربه موفق آن در کشور اجرا شد، به موضوع مجوزهای بانک مرکزی برخورده است و به نظر می رسد این گلوگاهی نبود که رای به توقیف این روند بدهد. ضمن اینکه بسیاری از صاحبان زمین های بزرگ تمایل به استفاده از این ابزار تامین مالی دارند.
فاضلیان افزود: مرحله دوم انتشار اوراق رهنی به مبلغ هزار میلیارد تومان نیز هنوز در بانک مرکزی متوقف شده و لازم است بانک مرکزی پس از بررسی های لازم سریع تر نسبت به ارایه مجوزهای تامین مالی اقدام کند.
وی تاکید کرد: به هر ترتیب یک ظرفیت 100 هزار میلیارد تومانی تسهیلات در بانک مسکن موجود است که می توان از این ظرفیت استفاده کرد. حتی با نرخ های امروز تامین مالی که بالاتر از نرخ تمام شده تسهیلات هستند می توانیم سرمایه گذار را وارد بازار کنیم و این بسیار بهتر از تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی است که می تواند خلق نقدینگی کند.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن افزود: به هر صورت ما نیاز به نهضت و جریان سازماندهی شده تولید مسکن در کشور داریم که موتور محرک این جریان هیچ چیز جز تامین و تجهیز بهنگام مالی نیست تا به وسیله آن بتوانیم مشکل انباشته مسکن را برطرف کنیم.

  •