به گزارش اکونا پرس،

به نقل از  پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، از وضعیت ساخت و سازهای مسکونی در کشور براساس تازه ­ترین اطلاعات مرکز آمار حاکی است: تعداد واحدهای مسکونی جدید که ساخت آنها در زمستان 97 در شهرهای کشور آغاز شد، 50 درصد نسبت به پاییز همان سال افزایش پیدا کرده است.

زمستان سال گذشته نزدیک به 115 هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور احداث شد در حالی که یک فصل قبل از آن، عملکرد سازندگان مسکن در همه شهرها معادل حدود 56 هزار واحد مسکونی بود.

ساخت و سازهای زمستان سال 97 حتی نسبت به زمستان 96 نیز از رشد مثبت برخوردار بوده است. زمستان سال 96 تعداد واحدهای مسکونی در پروانه­ های صادره برابر با 95 هزار واحد مسکونی بود.

آمارها از بازار ساخت و ساز، زمستان سال گذشته را فصل سازنده ها معرفی می کند چون هم به لحاظ تغییرات فصلی و هم به لحاظ تغییرات سالانه حجم عرضه مسکن، بازار ساخت حرکت رو به جلو داشته است.

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در آخرین فصل از سال گذشته نزدیک به 50 هزار ساختمان مسکونی در شهرهای کشور به کل موجودی ساختمان­ ها اضافه شد.

نسبت واحدهای مسکونی ساخته شده به ساختمان­ ها در زمستان 97 بیانگر آن است که در کشور هر ساختمان مسکونی به شکل میانگین حاوی 2 واحد مسکونی بوده است. بنابراین اگر چه متوسط تراکم ساختمانی در ساخت و سازهای جدید تهران (تعداد واحدهای مسکونی در یک ساختمان)، حدود 4 تا 5 واحد است اما در کشور، میزان تراکم ساختمانی به اندازه نصف تهران و حدود 2 واحد است.

روند تغییرات عرضه جدید مسکن در کشور همچنین از حرکت نوسانی تبعیت می کند.

طی یکسال 97 و در فصول مختلف، تعداد پروانه­ های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری ­های شهرها افت و خیز منظم و پی در پی داشته است.

مثلا در فصل تابستان امسال تعداد پروانه­ های ساختمانی از حدود 9 هزار واحد در بهار به نزدیک 10 هزار واحد می­ رسد اما در پاییز تعداد پروانه­ ها به نزدیک 7 هزار واحد تنزل پیدا می­کند و حدود 30 درصد ساخت و ساز افت می­ کند. با این حال روند صدور پروانه ­های ساختمانی در کشور در زمستان رشد قابل توجهی پیدا می ­کند.

این افت و خیز در صدور پروانه ­های ساختمانی که به همین نسبت باعث افت و خیز در حجم عرضه جدید مسکن شده است محدود به سال 97 نیست بلکه از سال 96 تا کنون ادامه داشته است.

مجموع مساحت زیربنای 50 هزار ساختمان مسکونی که در زمستان سال گذشته در شهرهای کشور احداث شده، 21 میلیون و 743 هزار مترمربع بوده است. هر ساختمان مسکونی در کشور بر روی زمینی با مساحت متوسط 300 متر مربع احداث شده است.

در شهرهای بزرگ البته مساحت زمین­ ها بین 300 تا 500 مترمربع است اما در شهرهای متوسط و کوچک قطعات زمین مساحتی کمتر از 300 متر مربع دارند.

56 درصد از ساختمان­ های مسکونی ساخته شده در کشور طی زمستان سال گذشته حداکثر 2 طبقه داشته ­اند و فقط 19 درصد ساختمان­ ها تراکمی بیش از 5 طبقه داشته­ اند.

در تهران اما این قضیه کاملاً برعکس است. در تهران تعداد ساختمان­ های یک و دو طبقه معادل نیم­ درصد کل ساختمان ­ها بوده است و در مقابل، بیش از 95 درصد ساختمان­ های احداث شده در زمستان 97 ارتفاع 5 طبقه و بیشتر داشته­ اند.

در تحلیل آمارهای جدید از بازار ساخت مسکن می ­توان گفت: سازنده ­ها در پایان سال گذشته به شکل نسبی اوضاع خوبی در مقایسه با اوایل سال داشته ­اند. اما در مجموع، میزان ساخت و ساز هنوز شرایط رکودی دارد چرا که حجم عرضه جوابگوی نیاز بازار مسکن نیست.

بازار ساخت مسکن به احداث حداقل 800 هزار واحد مسکونی در سال نیازمند است تا هم تقاضای خانه ­اولی­ ها پاسخ داده شود و هم اینکه نوسازی بافت­ های فرسوده با حجم مناسبی صورت بگیرد. وضعیت موجود حدود نصف شرایط ایده­ آل در بازار ساخت و ساز است. سازنده­ ها در صورتی که بازار فروش مسکن رونق بگیرد قادر خواهند بود ساخت و ساز را افزایش دهند.

 

 

 

 

 

 

  •