به گزارش اکونا پرس،

مدیرعامل پست بانک ایران گفت: در چهارماهه اول سال جاری در شبکه پست بانک ایران چیزی حدود 72 میلیون تراکنش مالی صورت گرفته است؛ یعنی در مقیاس اقتصاد ملی 72 میلیون بار سفر از روستا به شهر جلوگیری شده است.

6 هزار باجه بانکی روستایی و ا شتغال برای بیش از 53 هزار نیروی روستایی

بحثی که در رابطه با پست بانک از آغاز کار وجود داشته، فعالیت این بانک در روستاهاست. در این رابطه به ما توضیح دهید که چینش و تعداد شعبات به چه صورت است؟

پست بانک ایران به موجب ماده واحده در سال 1374 ایجاد و مراحل تکمیل، تدوین و توسعه آن شکل گرفته است. از همان ابتدا پست بانک به عنوان بانکی که در حوزه بانکداری خرد مشغول به فعالیت بوده، مطرح است. بر اسناد بالادستی که به موجب قوانین موجود مصوب شده در نقاط کم‌تر توسعه یافته و نقاط محروم روستایی مامور شده خدمات بانکی ارائه دهد و در این راستا برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای نیز انجام داده است. اگر بخواهیم مواردی را نام ببریم در چهارماهه اول سال جاری در شبکه پست بانک ایران، در مناطق روستایی از طریق ابزارهای پرداختی که ایجاده شده، روستائیان عزیز از این دستگاه‌های پرداخت استفاده می‌کنند که چیزی حدود 72 میلیون تراکنش مالی صورت گرفته است. یعنی در مقیاس اقتصاد ملی 72 میلیون بار سفر از روستا به شهر جلوگیری شده و به اندازه همین عدد، در زمان نیروی کار کشاورزی صرفه‌جویی شده است. بنابراین در مقیاس ملی و توسعه منطقه روستایی همچین خدماتی را پست بانک ایران به جامعه هدف ارائه می‌دهد. ما در مناطق روستایی نزدیک به 6 هزار باجه بانکی روستایی داریم که هر کدام از این باجه‌ها یک الی سه نفر را مشغول به کار کرده که خدمات مالی و بانکی ارائه می‌دهند. این موضوع در حال ثبات است و این نیروها هر روز آموزش دیده‌تر از قبل برای ارائه خدمات ماهرتر می‌شوند تا رضایت جامعه هدف را به‌دست بیاورند. ما بیش از 53 هزار اشتغال ثابت و پایدار در مناطق روستایی و پایدار ایجاد کرده‌ایم.

خدمات ویژه به استارت آپ‌ها توسط پست بانک صورت می‌گیرد

تفاوت‌های شما به عنوان یک بانک خرد با سایر بانک‌ها و موسسات مالی چیست؟

پست بانک در دو مقوله نسبت به بانک‌های تجاری کشور تفاوت دارد. نخست اینکه رسالت اصلی آن ارائه بانکداری خرد به جامعه روستایی است و نیازهای روزانه و احتیاج‌های ضروری اقتصادهای خرد را تامین می‌کند. از جنبه دیگر اگر بخواهیم نگاه کنیم، اینکه این بانک تخصصی در حوزه IT و ICT است که به جامعه هدف خود که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و استارت آپ‌ها هستند، خدمات ویژه می‌دهد که این خدمات، پست بانک ایران را از سایر بانک‌ها متمایز و در واقع مشخص‌تر می‌کند.

در زمینه ICT چه خدماتی را به استارت آپ‌ها ارائه می‌دهید؟

در ابعاد مختلف ما خدماتی را به این حوزه ارائه می‌دهیم و اگر بخواهیم نمونه آن را بگوئیم؛ این است که یکسری منابع دولتی و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که در اختیار پست بانک ایران بوده و این بانک مکلف است در حوزه فناوری اطلاعات و استارت آپ‌ها تسهیلات بدهد که این مسائل مربوط به حوزه‌ای می‌شود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این فعالین را معرفی کرده و در پست بانک بر اساس آن دستور عملی که دارد با نرخ‌های ترجیحی که عموما کم‌تر از نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار است، با شرایط سهل‌تر به این فعالین تسهیلات پرداخت می‌کند. نکته دوم این است که در اغلب مراکز رشد فناوری اطلاعات، همکاران و شعب ما حضور فعال دارند و همه مراودات مالی فعالین حوزه فناوری اطلاعات در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را انجام می‌دهند. یکسری منابع دیگری از طریق صندوق توسعه ملی به شعب پست بانک هدایت می‌شود و در اختیار فعالین این حوزه قرار می‌گیرد که تحت عنوان اشتغال در مراتع روستایی و عشایری بوده که بیش از 95 درصد بانک عامل آن پست بانک ایران است.

پست بانک جزو بانک‌های فعال بازار سرمایه محسوب می‌شود

انتقادهایی مبنی بر ضعف پست بانک ایران در هماهنگی با سایر بانک‌ها وجود دارد. آیا گامی برای بهتر شدن هماهنگی‌ها انجام داده‌اید؟

ما چنین حسی را نداریم. پست بانک ایران به عنوان یک بانک دولتی و تنها بانکی که در بورس اوراق بهادر است، جزو بانک‌های فعال بازار سرمایه محسوب می‌شود و ارتباط بسیار خوبی نیز با سایر بانک‌ها دارد؛ چراکه عضو شورای هماهنگی بانک‌هاست و ابتدای هر ماه نیز جلسات هماهنگی میان مدیران عامل بانک‌ها انجام و مسائل روز را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند تا رضایت همه ذی‌نفعان را نسبت به گذشته جلب کنیم.

بکارگیری جوانان در کنار با تجربه‌ها در پست بانک  

مقام معظم رهبری و سایر مسئولین در رابطه با جوانگرایی تاکید کرده‌اند. در حال حاضر وضعیت پست بانک ایران چگونه است؟ 

اگر بخواهیم با عدد و رقم این موضوع را بررسی کنیم، میانگین سنی همکاران در پست بانک به مراتب کم‌تر از بانک‌های دولتی دیگر است. از طرفی میزان ورودی که در سنوات گذشته اتفاق افتاده و در سند جامع نیروی انسانی ما نیز وجود دارد، نیروهای جوان به سیستم تزریق شده است، این نسبت در هر دوره کم‌تر از قبل شده و بر اساس همین میزان، توجه ما به نیروهای جوانی که داریم نسبت به آموزش، ارتقا، توانمندسازی و همچنین استفاده از این نیروها در جایگاه مدیریتی بسیار ویژه است؛ کمااینکه در برنامه‌های ما این مسئله وجود دارد که از نیروهای جوان خود در کنار نیروهای آموزش دیده و با تجربه استفاده کنیم تا این انتقال دانش صورت بگیرد و جانشین پروری، خوبی را شاهد باشیم.

ارزیابی کارمندان برای افزایش کارآمدی

چشم‌انداز شما برای سال‌های آینده چیست و به دنبال چه تغییراتی هستید؟

پست بانک دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است. توانمندی ما مدیران این است که از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم. از زمانی که من مسئولیت هدایت این مجموعه را برعهده گرفتم، در بدو ورود یک برنامه‌ریزی جامعه انجام دادم تا در دل این برنامه‌ریزی‌ها، اهدافی مشخص شود و بر اساس این اهداف تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف تعیین شد و مطابق این اهداف باید همه مجموعه، به سمت آن حرکت کنند. تنها برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کافی نبود بلکه ما نیاز داشتیم که یک مکانیزم ارزیابی در پشت این هدف‌گذاری‌ها شکل بگیرد. هم اکنون همکاران ما می‌دانند که پایان هر ماه ما با رقم و عدد به شخص، یک ارزیابی داریم و بر اساس آن پاداش‌هایی را مطابق برنامه پایشی که داریم، برای همکاران وارد می‌کنیم. در چهارماه اخیر برنامه‌ای که در بانک اجرا می‌شود، نشان می‌دهد که رشد ما صعودی بوده است. این یک چشم‌انداز خوبی را برای پست بانک نشان می‌دهد و فعالین بازار سرمایه نیز این موضوع را دریافته‌اند.

نسبت به مدت مشابه 95 درصد پرداخت تسهیلات داشته‌ایم

بحث شفافیت مالی یکی از مباحثی است که مدت‌هاست در کشور مطرح شده و مدیران در جایگاه‌های گوناگون سعی بر شفاف کردن ساختار خود دارند. شما به عنوان مدیرعامل پست بانک، چه گام‌هایی را در این زمینه برداشته‌اید؟

همه متخصصین حوزه برنامه‌ریزی به این مسئله اشراف کامل دارند که بهترین برنامه این است که ما ابتدا ببینیم در چه نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم و آن مکان باید، شفاف شود. ابتدای امر ما جایگاه بانک را از نقطه‌ای که در آن قرار گرفته کاملا روشن و شفاف کرده‌ایم و یک برنامه منظمی، پشت این شفافیت قرار گرفت. امروز شاهد رشد بانک در ابعاد مختلف هستیم؛ در چهارماه ابتدای امسال بیش از 95 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد پرداخت تسهیلات داشته‌ایم. این نشان می‌دهد گرایش پست بانک به واحدهای تولیدی بیشتر است. امیدواریم موثر و نقش آفرین باشیم.